ده‌ها شهروند افغان در سواحل غربی ترکیه بازداشت شدند

اطلاعات روز: پولیس ترکیه از بازداشت یک گروه سی نفره‌ی پناه‌جویان در سواحل غربی این کشور خبر داده است. در همین حال، مصطفی توپراک، والی ازمیر ترکیه می‌گوید که 29 تن از این پناه‌جویان شهروندان افغانستان هستند. به گفته‌ی او، یک شهروند میانمار و چهار کودک نیز شامل این گروه سی نفری اند.

این پناه‌جویان زمانی از سوی نیروی گارد ساحلی ترکیه بازداشت شدند که قایق بادی آنان در آب‌های ترکیه خراب شده بود. به تاریخ ۱۳ عقرب سال روان یک قایق حامل ۴۲ مهاجر کشور در تنگه‌ی بسفر ترکیه غرق شد که کودکان و زنان نیز شامل سرنشینان آن بودند، در این حادثه ده‌ها پناه‌جوی‌ افغان در آب‌های ترکیه غرق شدند.

گفته می‌شود که پس از این حادثه، تدابیر گارد ساحلی ترکیه برای بازداشت پناه‌جویان غیرقانونی افزایش یافته است. در همین حال، خبرگزاری بخدی به نقل از مصطفی توپراک، والی ازمیر گزارش داده است، پولیس این کشور سرگرم تحقیق و بررسی پرونده‌ی ۳۰ پناه‌جویی است که در آب‌های این کشور سرگردان بودند.

این افراد به بازداشتگاه موقت پناه‌جویان انتقال یافته‌اند. گفته می‌شود که افرادی‌ که به این بازداشتگاه انتقال داده می‌شوند، پس از بررسی پرونده‌ی‌شان، به کشورهای‌شان بازگردانده می‌شوند. اداره‌ی مهاجرت ترکیه صرف برای اشخاصی اقامت موقت به این کشور را می‌دهد که دلیل قناعت‌بخش برای ترک کشورشان داشته باشند.

در همین حال، توپراک گفته است که سواحل غربی ترکیه به یکی از بندرگاه‌های قاچاق مهاجران تبدیل شده است. به گفته‌ی او، در چند سال اخیر تردد پناه‌جویان در بخش‌های ترکیه افزایش یافته و روی همین دلیل، آمار بازداشتی‌ها نیز چشم‌گیر بوده است. در سال ۲۰۱۳ در ۲۵۱ رویداد، بیش از ۶ هزار و ۹۳۷ پناه‌جو از سواحل ترکیه بازداشت شده‌اند.

از این تعداد، ۷۱ تن آنان متهم به قاچاق انسان شده‌اند. بر اساس آمارهای ارائه شده، در سال ۲۰۱۴ در ۵۱۰ حادثه در آب‌های دریای مدیترانه، ۱۲ هزار و ۶۵۱ پناه‌جو و ۶۷ قاچاق‌بر انسان بازداشت شده‌اند. در میان این افراد، پناه‌جویان افغانستان نیز شامل بوده، اما آمار دقیق آن مشخص نیست.