سناتوران جمهوری‌خواه امریکایی به‌دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه طالبان هستند

چند سناتور جمهوری‌خواه امریکایی به‌دنبال ارائه لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های جدید علیه طالبان به‌دلیل اقدامات این گروه از جمله نقض حقوق بشر در افغانستان هستند.

فاکس نیوز گزارش داده است که لایحه یادشده در صورت تصویب در کنگره، رییس‌جمهور امریکا را ملزم‌ می‌کند که طالبان را «به‌دلیل فعالیت‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر و نقض حقوق بشر، از جمله محدودیت علیه زنان» تحریم کند.

این اقدام تمام معاملات مالی را که در اختیار طالبان است، مسدود و ممنوع می‌کند و همچنین تمامی ویزاها یا اسنادی را که به اعضای طالبان اجازه ورود به ایالات متحده را می‌دهد، بی‌اعتبار می‌کند.

لایحه پیشنهادی برای تحریم طالبان، توسط سناتور جیم ریش همراه با ۱۸ سناتور جمهوری‌خواه معرفی خواهد شد.

ریش گفته است که کنگره باید به سرعت برای تصویب این لایحه عمل کند، زیرا نفوذ طالبان بدون حضور قوی ایالات متحده در افغانستان افزایش می‌یابد.

او به فاکس نیوز گفته است: «از زمان سقوط کابل در سال ۲۰۲۱، طالبان زنان، اقلیت‌ها و جوانان افغانستان را سرکوب کرده، کمک‌ها را از افغان‌هایی که نیاز مبرم دارند، منحرف کرده‌اند. برای دستیابی به منافع سیاسی گروگان‌گیری کرده‌اند و اجازه داده تا افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریست ها تبدیل شود».

ریش علاوه کرده است که واکنش دولت بایدن نتوانسته است سوء‌استفاده‌های طالبان را کاهش دهد.

او همچنین گفته است: «ما نمی‌توانیم به سادگی طالبان را سرزنش کنیم و انتظار داشته باشیم که رفتارشان تغییر کند. با عقب‌نشینی ایالات متحده و به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان به یک کشور منفور تبدیل شده است و سیاست‌های ما باید منعکس‌کننده این واقعیت باشد.»

به گزارش فاکس نیوز، در لایحه پیشنهادی خواسته‌‌هایی نیز مطرح شده است که طالبان باید برای جلوگیری از تحریم‌های بیشتر آنها را انجام دهند.

این خواسته‌ها شامل قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی، اجازه دسترسی کامل به گروه‌های بشردوستانه برای کمک به افراد آسیب‌پذیر، اجازه خروج به افراد از افغانستان و به رسمیت‌شناختن حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی مطبوعات است.