فیفا: بدون اصلاحات، انتخابات آينده غیرعادلانه خواهد بود

اطلاعات روز: بنياد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فيفا) اعلام کرد که بدون اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور، برگزاری انتخابات آینده غیر‌عادلانه خواهد بود. مسئولان این نهاد دیروز در یک نشست خبری در کابل طرح پيش‌نهادى را در مورد تعديل ميکانيزم شکايت‌های انتخاباتى، در قانون تشکيل وظايف و صلاحيت‌هاى کميسيون‌هاى انتخاباتى ارائه کردند.

در بخشی از این طرح آمده است که تعريف ‌شخصيت حقوقى ادار‌‌ه‌های مسئول رسيدگى به شکايت‌ها، در قانون جديد صراحت داشته باشد. صراحت در مورد استقلاليت بودجه‌اى و مدنظر گرفتن معيارهاى خاص در قانون تشکيل و صلاحيت براى تشکيلات ادار‌ه‌های مسئول رسيدگى به شکايت‌های انتخاباتى، بخش ديگری از اين طرح بود.

مسئولان فیفا تأکید دارند که اگر در کميسيون‌هاى انتخاباتى اصلاحات به‌وجود نيايد، انتخابات‌هاى آينده بازهم با تخطى و تخلف برگزاری می‌شوند و حضور مردم به‌پای صندوق‌های رای نیز کاهش می‌یابد. به باور آنان، نحوه‌ی گزينش اعضا و کارمندان ارشد در ادار‌ه‌های مسئول انتخاباتى و رسيدگى به شکايت‌ها بايد شفاف و قابل اعتبار باشد.

به نقل از پژواک، انجنير نعيم اصغرى، مسئول بخش برنامه‌‌هاى بنياد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان گفت که در این پیش‌نهاد نظريه‌ و مشوره‌هاى مردم در ٨ زون گرفته شده که نظر‌شان را در مورد اصلاحات انتخاباتى به حکومت ارائه کرده‌اند. او افزود، مشوره‌هاى سازمان جوانان، نهادهاى جامعه‌ی مدنى و کميسيون مستقل حقوق بشر مربوط کابل، در خصوص بهبود قانون انتخاباتى نیز گرفته شده که مشوره‌هاى آن‌ها تا هفته‌ی آينده جمع‌بندى و اعلام می‌شود.

به‌دنبال آن، پرتو نادرى، عضو‌ بنياد فيفا گفت، اگر در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات به‌وجود نیاید، انتخابات شفاف در کشور برگزار نمی‌شود. فهيم نعيمى، سخنگوى فيفا گفت که بر‌علاوه‌ی تقلب در انتخابات گذشته، مسئولان کمیسیون‌های  انتخاباتی دچار ضعف اساسی بودند که این مسئله باید در انتخابات آینده حل شود.