وزارت تجارت و صنایع: قیمت تیل حدود 20 درصد کاهش یافته است

اطلاعات روز: وزارت تجارت و صنایع از کاهش حدود 20 درصدی قیمت تیل در کشور خبر داد؛ اما شماری از رانندگان می‌گویند که کاهش قیمت تیل در بازارها اندک و متفاوت است. مسافر قوقندی، سخنگوی این وزارت دیروز گفت که کاهش 40 درصدی قیمت تیل در بازارهای جهان، باعث کاهش 20 درصدی قیمت تیل در کشور شده است.

او به رادیو آزادی گفت، وزارت تجارت و صنایع با ریاست نفت و گاز و شماری از تاجران ملی و بین‌المللی برای تعیین یک قیمت مناسب برای فروش تیل نشستی را برگزار می‌کند. قوقندی افزود که در حال حاضر هر لیتر تیل پترول در بازارهای کشور به 52 افغانی و هر لیتر تیل دیزل به 50 افغانی به فروش می‌رسد.

وزارت تجارت و صنایع می‌گوید که افغانستان کشور وارد کننده‌ی تیل است و هر‌قدر که قیمت تیل در بازارهای جهان کاهش یابد، تأثیرات مثبت بر قیمت تیل در بازارهای کشور نیز خواهد داشت. اما شماری از رانندگان در شهر کابل می‌گویند که کاهش قیمت تیل در بازارها بسیار اندک بوده است.

به گفته‌ی آنان، زمانی ‌که قیمت تیل در بازارهای جهان افزایش می‌یابد، تأثیرات مستقیم بر بازارهای کشور دارد؛ اما زمانی ‌که که نرخ کاهش می‌یابد، تأثیرات آن همواره اندک بوده‌اند. یک‌ تن از رانندگان گفت که در حال حاضر قیمت هر لیتر تیل پترول در شهر کابل، صرف دو-سه افغانی کاهش یافته است.

به گفته‌ی او، قیمت هر لیتر تیل پترول قبلاً 58 تا 61 افغانی بود و حالا 55 افغانی شده است؛ اما هنوز هم در شماری از تانک‌های تیل، تیل به قیمت سابق به فروش می‌رسد. افغانستان از لحاظ معادن تیل و نفت ‌غنی است؛ اما در 13 سال گذشته در قسمت استخراج آن توجه‌‌ جدی نشده و هنوز تیل مورد نیاز از کشورهای از خارج وارد می‌شود.