رویای تازه‌ی مالک فیس‌بوک ارمغان انترنت برای 5‌ میلیارد محروم در دنیا

از جمعیت هفت ‌میلیارد نفری جهان، اکنون بیش از دو ‌میلیارد نفر به انترنت دست‌رسی دارند و آنلاین کردن پنج‌ میلیارد نفری که هنوز به انترنت دست‌رسی ندارند، رویایی است که بنیان‌گذار فیس‌بوک در حال پردازش آن است. هنوز۳۰ سالش هم نشده؛ اما کم‌تر کسی در جهان به اندازه‌ی او امکان تحقق رویاهای بلندپروازانه را دارد.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، حالا قصد دارد با راه‌اندازی پروژه‌ای که اهدافش آینده‌نگرانه و جاه‌طلبانه است، با افزایش ضریب نفوذ انترنت در جهان، دنیایی به‌ هم ‌پیوسته‌تر بسازد. انترنت و سرویس‌های جاری در فضای مجازی آن‌قدر با زندگی آفلاین ما گره خورده‌اند، که گاهی تصور زندگی بدون انترنت محال می‌شود. ما آن‌قدر به انترنت خو گرفته‌ایم که وجود این پدیده را تضمین ‌شده می‌پنداریم؛ اما در همین جهان امروز، کسر بزرگی از ساکنان کره‌ی زمین هرگز امکان بهره‌گیری از انترنت را نداشته‌اند. براساس آمار بانک جهانی، بیش از چهار ‌میلیارد و ۵۰۰‌ میلیون نفر در جهان، بدون انترنت زندگی می‌کنند. مارک زاکربرگ حالا با پروژه‌ی خود به نام internet.org می‌خواهد زندگی کسانی را که به انترنت دست‌رسی ندارند، متحول کند. این کمپاینی است که زاکربرگ ۲۹ ساله به‌تازگی راه انداخته و قصد دارد با هم‌کاری دیگر غول‌های جهان تکنولوژی اهداف آن را محقق کند.

زاکربرگ درباره‌ی این پروژه به سی‌ان‌ان گفت: ما می‌خواهیم شرایطی ایجاد کنیم که مثلا حتا یک نوجوان هندی که در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند و هرگز کامپیوتری هم در اختیار نداشته، بتواند با خریدن یک موبایل ساده به دنیای آنلاین متصل شود و از همه پدیده‌های موجود در انترنت که ما ستایش‌شان می‌کنیم، استفاده کند. مارک زاکربرگ که فیس‌بوک با یک ‌میلیارد کاربر فعال، از مهم‌ترین تولیدات ذهنش بوده، معتقد است جهانی که در آن همه افراد قابلیت برابر برای به ‌اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و بیان آزادانه‌ی عقایدشان داشته باشند، جهان بهتری برای زندگی کردن است. او اتصال به انترنت را از حقوق اساسی بشر می‌داند و حالا می‌خواهد با این کمپاین افراد بیش‌تری را از این حق بهره‌مند کنند.

به گزارش شبکه‌ی خبری دویچه وله، مارک زاکربرگ بیش از یک‌ میلیارد دالر به این پروژه اختصاص داده و امیدوار است در آینده‌ی نزدیک بودجه‌ی بیش‌تری صرف اهداف آینده‌نگرانه‌ی خود کند. تمرکز این پروژه بر دست‌رسی به موبایل است. موبایل آینده‌ی وب است و فیس‌بوک هم بخش بزرگی از استراتژی توسعه‌ی خود را روی تجهیزات موبایل متمرکز کرده است. شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و کوالکوم تاکنون به دعوت زاکربرگ برای پیش‌برد اهداف این کمپاین پاسخ مثبت داده‌اند. غیر از فیس‌بوک، شرکت‌های دیگری هم هستند که این روزها کاستن از شکاف دیجیتال و افزودن ضریب نفوذ انترنت در سراسر جهان را در دستور کار خود قرار داده‌اند. شرکت گوگل که از مهم‌ترین رقبای فیس‌بوک در دنیای تکنولوژی است، با پروژه‌ی «لون» قصد دارد با بهره‌گیری از بالون‌های مخصوص، زمینه‌ی دست‌رسی افراد بیش‌تری را به انترنت فراهم کند. شرکت آلکاتل هم با بهره‌گیری از تکنولوژی ارزان «لایت‌رادیو» قصد دارد امکان اتصال به انترنت را در مناطق روستایی افزایش دهد و در کنار این ابتکارها، کمپنی‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوش‌مند هم با تولید گوشی‌های ارزان‌قیمتی که گاه با ۱۵ دالر هم قابل خریداری است، می‌خواهند شکاف موجود میان کاربران انترنت و محرومان از انترنت را از میان بردارند. مارک زاکربرگ می‌گوید، از پیش‌برد این پروژه‌ی بلندپروازانه، هدفی جز ساختن جهانی بهتر ندارد. اگر قصد ما صرفا افزایش درآمدهای کمپنی‌مان بود، باید بدانید که مجموع دارایی‌های همین یک‌ میلیارد کاربر فعال فیس‌بوک از مجموع دارایی‌های همه‌ی شش‌ میلیارد نفر دیگری که به آن دست‌رسی ندارند، بسیار بیش‌تر است. این عادلانه نیست؛ اما واقعیت موجود است. ما معتقدیم که اتصال به انترنت حق همه است و همه انرژی‌مان را روی تأمین این حق متمرکز کرده‌ایم. پیش از این رویترز گزارش داده بود، فیس‌بوک تلاش می‌کند همه‌ی مردم جهان به انترنت دست‌رسی داشته باشند. «مارک زاکربرگ»، بنیان‌گذار شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک تلاش می‌کند با کمک دو شرکت سامسونگ و کوالکوم و دیگر شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فن‌آوری‌های ارتباطی (اریکسون، مدیاتک، نوکیا، اوپرا سوفت، ویر‌ای‌ اس‌ای)، طرحی را با هدف ارائه‌ی انترنت با هزینه‌ی پایین به پنج ‌میلیارد نفر در سراسر جهان اجرا کند؛ افرادی که نمی‌توانند انترنت داشته باشند. این طرح به نام internet.org، جدیدترین تلاش از سوی یک شرکت فعال انترنتی برای افزایش دست‌رسی مردم کشورهای کم‌برخوردار اقتصادی به انترنت است. این طرح شیوه‌ی مشابه شرکت گوگل را دنبال خواهد کرد. گروه فیس‌بوک نیز قرار است از همه‌ی امکانات، از جمله گوشی‌های موبایل هوش‌مند ارزان‌قیمت و استفاده از ارتباطات بی‌سیم برای افزایش سطح دست‌رسی مردم جهان به انترنت استفاده کند. زاکربرگ نیز گفت که ضروری است هزینه‌های شبکه‌های ارائه‌ دهنده‌ی خدمات انترنت کاهش یابد تا آن‌ها بتوانند هزینه‌ی ارائه‌ی سرویس انترنت به کاربران را کاهش دهند. مدیرعامل 29 ساله‌ی فیس‌بوک در متنی که در صفحه‌ی شخصی‌اش در سایت شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک منتشر کرد، نوشت: امیدوارم در مدت پنج تا 10 سال آینده شعاع پوشش انترنت در جهان صد برابر شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *