Photo: moiafghanistan

نماینده‌ی اتحادیه اروپا با حقانی درباره‌ی نشستی در دوحه گفت‌وگو کرد

وزارت داخله‌ی طالبان می‌گوید که رافائلا آیودیس، کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان با سراج‌الدین حقانی درباره‌ی نشستی که قرار است ماه آینده در دوحه قطر برگزار شود، صحبت کرده است.

طبق خبرنامه‌ی وزارت داخله‌ی طالبان، این نشست میان کشورهای درگیر مسائل افغانستان برگزار خواهد شد.

اتحادیه اروپا یا سایر کشورهای درگیر مسائل افغانستان تا اکنون درباره‌ی این نشست چیزی نگفته است.

پیش از این قرار بود که نشست نمایندگان و فرستادگان ویژه‌ی کشورها درباره‌ی افغانستان با میزبانی دبیرکل سازمان ملل برگزار شود. محل برگزاری این نشست تا اکنون رسما اعلام نشده، اما دور نخست این نشست سال گذشته‌ی میلادی در قطر برگزار شده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطع‌نامه‌ی اخیر خود درباره‌ی افغانستان از تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد برای برگزاری نشست بعدی نمایندگان و فرستادگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان استقبال کرده و از اشتراک‌کنندگان این نشست خواسته است که در مورد توصیه‌های گزارش فریدون سینیرلی‌اوغلو،‌ ارزیابی‌کننده‌ی مستقل افغانستان بحث کنند.

در خبرنامه‌ی وزارت داخله‌ی طالبان در مورد نظر سراج‌الدین حقانی، سرپرست این وزارت درباره‌ی نشست مورد نظر اشاره نشده است.

حقانی در دیدار با سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا گفته است که افغانستان پس از چندین دهه بی‌ثباتی و مشکلات به سرعت به‌سوی ثبات سیاسی و اقتصادی پیش می‌رود.

او ادعا کرده است که شهروندان افغانستان «پس از مدت‌ها، احساس امنیت جسمی و روانی می‌کنند».

سرپرست وزارت امور داخله‌ی طالبان درباره‌ی تعامل با کشورهای خارجی با این گروه گفته است که حکومت طالبان باید در نهادهای مهم بین‌المللی عضویت داشته باشد تا به این ترتیب نمایندگی واقعی خود را داشته باشد و حل مسائل نیز آسان‌تر می‌شود.

کرسی افغانستان در سازمان ملل در حال حاضر در اختیار دیپلمات حکومت پیشین این کشور است. طی این دوونیم سال تلاش طالبان برای گرفتن کرسی افغانستان ناکام بوده و حکومت این گروه در این مدت به‌گونه‌ی رسمی به رسمیت شناخته نشده است.

در این زمینه در بخشی از گزارش سینیرلی‌اوغلو به «نقشه راهی برای ادغام مجدد افغانستان در جامعه‌ی بین‌المللی» پرداخته شده و آمده است که طالبان خواستار شناسایی به‌عنوان حکومت افغانستان اند که انجام این کار نیاز به پذیرش تعهدات افغانستان در کنوانسیون‌های بین‌المللی و اقدامات حسن نیت برای رعایت آن‌ها از طریق سیاست، قانون‌گذاری و عمل است.

پیشنهاد تعیین نماینده‌ی ویژه و تأکید بر ضرورت گفت‌وگوی ملی برای رسیدگی به بحران سیاسی افغانستان از بخش‌هایی دیگر گزارش سینیرلی‌اوغلو است.

شورای امنیت سازمان ملل برای اجرایی کردن پیشنهادات گزارش اوغلو اخیرا قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد و از دبیرکل این سازمان خواست که یک نماینده‌ی ویژه در امور افغانستان تعیین کند. طالبان اما تعیین نماینده‌ی ویژه را غیرضروری دانسته‌اند.