خبرنگار یک رسانه‌ی جاپانی در کابل پس از نُه روز از بند طالبان آزاد شد

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که احسان اکبری، خبرنگار خبرگزاری «کیودو»ی جاپان که نُه روز قبل از سوی استخبارات طالبان در کابل بازداشت شده بود، آزاد شده است.

یک عضو خانواده‌ی احسان اکبری به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که این خبرنگار حوالی ساعت ۳:۰۰ بعدازظهر امروز (پنج‌شنبه، ۵ دلو) آزاد شده است.

یک منبع دیگر گفته است که احسان اکبری با «سپردن تعهد» آزاد شده و برخی اسناد هویتی او از سوی استخبارات طالبان ضبط شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن استقبال از آزادی این خبرنگار، تصریح کرده است که بازداشت او غیرقانونی بوده است و آزادی‌اش نباید سلب می‌شد.

احسان اکبری به‌تاریخ ۲۷ جدی به مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت طالبان احضار و بازداشت شده بود.

یک روز بعد، نیروهای استخبارات طالبان با هجوم به دفتر کار این خبرنگار در منطقه‌ی شهر نو کابل، لوازم و تجهیزات کاری او، از جمله کمپیوتر لپ‌تاپ و کمره‌ی عکاسی‌اش را نیز ضبط کردند.

طالبان به‌تاریخ ۳۰ جدی، خادم‌حسین احمدی، مسئول «رادیو‌ جاغوری» را از ولسوالی جاغوری غزنی نیز بازداشت کرده‌اند. سرنوشت آقای احمدی تا اکنون روشن نیست.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران، از جمله ۱۶ مورد بازداشت را ثبت کرده که از این میان دو نفر همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

به‌گفته‌ی مرکز خبرنگاران، این دو نفر امین‌الله عالمی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول رادیو ممتاز در فاریاب و سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول رادیو نسیم در ولایت دایکندی هستند که هر دو از سوی دادگاه طالبان به یک سال زندان محکوم شده‌اند.