گسترش تظاهرات علیه نشر مجدد کاریکاتور پیامبر اسلام در کشور

اطلاعات روز‌: هزاران تن دیروز در کابل و سه شهر دیگر کشور علیه نشر مجدد کاریکاتور پیامبر اسلام در مجله‌ی شارلی ابدو در فرانسه تظاهراتی گسترده‌‌ای را راه‌اندازی کردند. معترضان در شهرهای کابل، هرات، غزنی و پکتیا به جاده‌ها ریختند و با سر دادن شعارهای تند، خواستار مسدود شدن سفارت فرانسه در کابل شدند.

معترضان در کابل نشر کاریکاتور پیامبر اسلام در مجله‌ی شارلی ابدو و شرکت میلیونی سران جهان در راه‌پیمایی پاریس را نوعی اعلان جنگ با «مسلمانان» خواندند. آنان هم‌چنان قطع‌نامه‌ا‌ی را نشر کردند و در آن آمده است، هیچ شخصی در جهان، به‌نام آزادی بیان، حق توهین به شخصیت پیامبر اسلام را ندارد.

در این قطع‌نامه از حکومت خواسته شده که سفارت فرانسه در کابل، پیام نفرت مسلمان افغانستان را به مردم آن کشور برساند. آنان از جامعه‌ی جهانی نیز خواستند، جلو توهین به مقدسات اسلام را بگیرند. تظاهرت در هرات شدیدتر از سه شهر دیگر بود و معترضان خواستار بیرون کردن سفیر فرانسه از افغانستان شدند.

تظاهرکنندگان در ولایت غزنی برای چند ساعت جاده‌ی کابل-‌قندهار را بر روی ترافیک مسدود کردند. آنان از سران حکومت وحدت ملی خواستند، روابط دیپلماتیک با فرانسه را قطع کند. مجله‌ی شارلی ابدو دو هفته پیش کاریکاتوری از پیامبر اسلام را به چاب رساند و با تیراژ میلیونی به فروش رساند.

این نخستین شماره‌ی مجله‌ی شارلی ابدو بود که پس از حمله‌ی مسلحانه‌ی اخیر به دفتر این مجله که به کشته شدن چهارده تن، به‌شمول کارمندان‌ آن منجر شد، به چاپ رسید. مجله‌ی شارلی ابدو پیش از این نیز کاریکاتور پیامبر اسلام را نشر کرده بود و حمله به دفتر این مجله در پاریس فرانسه، انتقام پیامبر اسلام عنوان شد.

محمد اشرف غنی نشر کاریکاتور حضرت محمد‌ از سوی مسئولان مجله‌ی شارلی ابدو را محکوم کرد‌ و آن‌ را اهانت بزرگ به دین مقدس اسلام و مسلمانان جهان خواند. رییس جمهور پیش‌تر گفته بود، آزادی بیان باید به شکل سازنده‌‌ و برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و تفاهم بیش‌تر میان ادیان به‌کار گرفته شود.