عکس: بانک مرکزی

سیگار: امریکا با وجود خروج از افغانستان همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌ی افغان‌ها است

بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌اش گفته است که امریکا پس از روی‌کارآمدن طالبان، همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌ی مردم افغانستان بوده و ۷.۷۱ میلیارد دالر را مصرف کرده است.

به‌گفته‌ی سیگار، این مقدار بودجه، شامل ۲.۶۳ میلیارد دالر کمک بشردوستانه و انکشافی در افغانستان و همچنین ۵.۰۸ میلیارد دالر هزینه‌ی انتقال و اسکان پناه‌جویان افغانستانی می‌شود.

به‌گفته‌ی سیگار، دولت بایدن همچنین ۳.۵ میلیارد دالر پول‌ مسدودشده‌ی بانک مرکزی افغانستان در امریکا را به بانکی در سوئیس انتقال داده است.

سیگار در این گزارش ربع‌وار خود که به‌تازگی به کنگره‌ی امریکا فرستاده است، به وضعیت افغانستان پس از دونیم سال حاکمیت طالبان نیز پرداخته و گفته است که اگرچه در چند زمینه مانند مبارزه با مواد مخدر بهبود وجود دارد، اما بیشتر شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و بشردوستانه به وضوح در حال بدترشدن هستند.

در این گزارش اشاره شده است که پیش‌بینی می‌شود که ناامنی غذایی حاد تا مارچ ۲۰۲۴ بر ۱۵.۸ میلیون نفر در افغانستان تأثیر بگذارد که نسبت به سال قبل، ۵۰۰ هزار نفر افزایش را نشان می‌دهد.

سیگار در گزارش خود به استراتیژی تازه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا در قبال افغانستان که در دسامبر منتشر شده، نیز پرداخته است که در آن به نیاز به «ایجاد روابط کاربردی» با طالبان برای اهداف امریکا اذعان شده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که اطمینان از عدم حمله به امریکا و متحدانش از افغانستان، کاهش وابستگی این کشور به کمک‌های ایالات متحده، «وحشی‌گری، زن‌ستیزی و نژادپرستی طالبان، مستلزم گفت‌وگوی معنادار و اقدامات اعتمادساز میان افغان‌ها، از جمله طالبان و جامعه بین‎المللی است».

سیگار اضافه کرده است که استراتژی جدید امریکا چهار هدف را دنبال می‌کند، از جمله این‌که افغانستان با خود و همسایگان خود در صلح است و تهدیدی برای ایالات متحده یا متحدانش نیست.

همچنین ایالات متحده به افغانستان کمک می‌کند که روزی بتواند نیازهای اساسی خود را برآورده کند و در اقتصاد بین.المللی ادغام شود. همین‌طور افغان‌ها در داخل و خارج از افغانستان با هدف آشتی و تاکید مجدد بر تنوع افغانستان در گفت‌وگو هستند. در نهایت دولت ایالات متحده کارکنان و زیرساخت‌های خود را برای حمایت ایمن از شهروندان ایالات متحده در افغانستان و شهروندان افغانستان که به امریکا می‎روند، توسعه دهد.