موسی‌زی: تاجران پاکستان در شمال کارخانه ایجاد می‌کنند

اطلاعات روز: جانان موسی‌زی، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در گفت‌و‌گو با رسانه‌های خارجی از طرح ایجاد یک مرکز آزاد اقتصادی در شمال کشور خبر داده است. او گفته است که بر اساس برنامه‌ی حکومت کابل، قرار است یک مرکز اقتصادی در شمال ایجاد شود، تا سرمایه‌گذاران و تاجران پاکستانی در آن‌جا کارخانه‌‌ها و صنایع‌شان را راه‌اندازی کنند.

هنوز به طور دقیق معلوم نیست این مرکز آزاد اقتصادی در کدام مناطق شمال و چه زمانی ایجاد می‌شود؛ اما موسی‌زی از نشست خود با تاجران پاکستانی برای همکاری‌های بیش‌تر تجاری میان دو کشور خبر داده و گفته است که امیدورام پس از این، روابط تجاری دو کشور گسترش یابد.

او در ادامه ابراز امیدواری کرده است که رقم تجارت بین افغانستان و پاکستان از ۲ میلیارد دالر به ۵ میلیارد دالر افزایش یابد. تنش‌های سیاسی بین کابل و اسلام‌آباد در زمان حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، بر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تأثیر منفی گذاشت. مشکلات تجاری و ترانزیتی بین کابل و اسلام‌آباد هنوز حل نشده‌اند.

چندی پیش اتاق تجارت و صنایع کشور اعلام کرد که از جمله‌ی وعده‌های متعدد‌ مقام‌های پاکستانی در سفر اشرف غنی به اسلام‌آباد، تنها به حل دو مسئله پرداخته شده است. به گفته‌ی مسئولان این اتاق، تا‌کنون مقام‌های پاکستانی موضوع پاسپورت، ویزه و مسئله‌ی جواز را حل کرده‌اند، اما ٩ مورد توافقات دیگر هنوز حل نشده‌اند.

پاکستان طرف مهم معامله‌ی تجاری با بازرگانان کشور است. گفته می‌شود که در جریان سال‌های گذشته بیش‌ترین اموال تجاری کشور از پاکستان وارد شده است. اما کارشناسان مسایل اقتصادی همواره تأکید کرده‌اند، دولت پاکستان هرازگاهی به بهانه‌های مختلف بر تاجران افغان در این کشور محدویت وضع کرده است.

بازگشت مهاجران

سفیر کابل در اسلام‌آباد به روز شنبه هفته‌ی روان اعلام کرده است که حکومت در حال انجام اقداماتی برای بازگشت ۱.۶ میلیون مهاجر راجستر شده افغان از پاکستان است. موسی‌زی‌ در ایالت کراچی پاکستان گفته است، بر اساس توافق‌نامه‌ بین افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، بازگشت مهاجران باید داوطلبانه باشد.

به گفته‌ی او، از سال ۲۰۰۲ تاکنون ۵ میلیون مهاجر افغان از پاکستان و ایران به کشورشان بازگشته‌اند. بر اساس آمارهای ارائه شده، ۱.۶ میلیون مهاجر افغان به ‌طور قانونی و یک میلیون دیگر غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند. این در حالی است که اخیراً پاکستان هزاران مهاجر افغان را به طور اجباری جمع‌آوری و تعدادی از آنان را زندانی کرده‌ است.