وزارت معادن و پترولیم: کار سه پروژه‌ی بزرگ در شمال آغاز می‌شود

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت معادن و پترولیم اعلام کردند، کار سه پروژه‌ی بزرگ در شمال کشور در سال آینده آغاز می‌شود. داوود‌شاه صبا، وزیر معادن دیروز در سفرش به بلخ گفت، این پروژه‌ها شامل تمدید 120 كیلومتر خط لوله‌ی گاز از شبرغان به بلخ، توسعه‌ی ساحات دریای آمو و ایجاد فابریكه‌ی تولید برق با ظرفیت 200 میگاوات برق است.

او در این سفر فعالیت تصفیه‌خانه‌های مواد نفتی و مشکلات در این زمینه را نیز بررسی کرد و گفت، برای حل این مشکل، اقدام خواهد شد. وزیر معادن بر پیشرفت كار در راستای تصفیه و استخراج مواد نفتی زون شمال تأكید كرد. او در این سفر از تصفیه‌خانه‌های بزرگ مواد نفتی بلخ نیز دیدن کرد.

صبا در دیدار با شماری از تاجران در بلخ از قاچاق سنگ‌های قیمتی و آثار تاریخی توسط افراد غیرمسئول ابراز نگرانی کرد و گفت، برای جلوگیری از قاچاق اقدام‌ها می‌کنند. در جریان سال‌های گذشته سنگ‌های قیمتی، آثار باستانی و تاریخی به پاکستان و ایران قاچاق شده‌اند.

شماری از تاجران در دیدار با وزیر معادن و پترولیم از عدم توجه‌‌ دولت به سرمایه‌گذاری آنان شكایت کرده و گفته‌اند، هنوز به نیازمندی‌های‌شان توجه نمی‌شود. به گفته‌ی آنان، دولت باید به فابریكه‌های تصفیه‌ی تیل و مواد نفتی توجه کند، تا مشکلات تاجران و کشور در این زمینه حل شوند.