شورش در زندان جوزجان، 4 کشته و 15 زخمی برجا گذاشت

اطلاعات روز: در درگیری خونین بین زندانیان و مسئولان زندان ولایت جوزجان در شمال کشور، چهار تن کشته و 15 تن دیگر زخمی شده‌اند. کشته‌شدگان شامل سه مأمور پولیس و یک زندانی اند. فقیر‌محمد جوزجانی، فرمانده پولیس ولایت جوزجان با بیان این موضوع گفت، در این شورش ده زندانی و پنج مأمور امنیتی زخمی شده‌اند.

او افزود، از کابل به آن‌ها دستور داده شده بود تا به خاطر اطلاعاتی مبنی بر داخل‌شدن اجناس غیرقانونی چون چاقو و تیلفون به بخش زندانیان سرپل، زندانیان بازرسی شوند. اما جوزجانی گفت، برای زندانیان شایعاتی پخش شده که اکثرشان را به زندان پل‌چرخی انتقال می‌دهند و آنان به همین دلیل، به مأمورن پولیس حمله کرده‌اند.

پس از این حمله زنداینان دیگر نیز دست به شورش زده‌اند و به دنبال آن محافظان زندان ولایت جوزجان برای دفاع از خودشان، شلیک کرد‌ه‌اند. در همین حال، گفته می‌شود زندانیان شورش‌گر جنگ‌جویان پیشین طالبان بوده‌اند. مقام‌های امنیتی جوزجان گفته‌اند، این شورش یک توطئه برای فرار زندانیان از زندان بوده است.

زندانیان شورش‌گر اکثرشان خطرناک اند و به جرم دست‌داشتن در حملات تروریستی، به حبس ابد یا اعدام محکوم شده‌اند. زندانیانی که دست به آشوب زده‌اند، اکثرشان زندانیان سرپل اند که چند سال پیش به زندان جوزجان انتقال داده شدند. بیش از دوصد زندانی ولایت سرپل حدود سه سال پیش به زندان جوزجان انتقال داده شد‌ند.

این کار پس از آن انجام شد که در حمله به زندان سرپل، سه نفر کشته و بیش از سی تن دیگر زخمی شدند. طالبان مسئولیت این حمله را در آن زمان به عهده گرفتند و گفتند، ده‌ها تن از زندانیان‌شان را فراری داده‌اند. در حال حاضر هشت‌صد زندانی، به‌شمول زندانیان سرپل، در زندان جوزجان نگهداری می‌شوند.