سازمان ملل: 68 هزار شهروند افغانستان درخواست پناهندگی داده‌اند

اطلاعات روز: بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، 68 هزار شهروند افغانستان در سال 2014 در کشورهای خارج درخواست پناهندگی داده‌اند. ناامنی و افزایش درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان، از عوامل اصلی افزایش درخواست پناهندگی شهروندان به کشورهای خارج خوانده شده است.

شهروندان در کشورهای مختلف جهان درخواست پناهندگی داده؛ اما بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، این روند در امریکا و برخی از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، بیش‌تر بوده است. شهروندان افغانستان پس از شهروندان سوریه و عراق، بزرگ‌ترین گروه پناه‌جویان را در سال 2014 تشکیل داده‌اند.

در این سال 150 هزار سوری، 69 هزار عراقی و 68 هزار افغان در کشورهای مختلف جهان درخواست پناهندگی داده‌اند. این رقم تقاضای پناهندگی در کشورهای مختلف جهان، در چند سال گذشته بی‌پیشینه بوده است. انتونیو گوترس، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت، تلاش‌ها برای رسیدگی به درخواست پناهندگان باید افزایش یابند.

به گفته‌ی او، برای مهاجران باید زمنیه‌ی اسکان و دیگر نیازمندی‌های اولیه فراهم شود. جنگ، فقر و بیکاری از عوامل اساسی مهاجرت در کشور خوانده شده‌اند. اکنون حدود هفت میلیون شهروند در کشورهای خارج، از جمله ایران و پاکستان، مهاجر اند. حکومت برای بازگشت آنان هنوز برنامه‌ای نداشته است.