دو رویداد ترافیکی، 15 کشته و 31 زخمی برجا گذاشتند

اطلاعات روز: در دو رویداد ترافیکی جداگانه در ولایت‌های غزنی و میدان‌وردک، 15 تن کشته و 31 تن دیگر زخمی شده‌اند. مقام‌های محلی میدان‌وردک گفتند، صبح روز شنبه یک موتر مسافربری در مسیر راه ولسوالی جلریز این ولایت واژگون شد و بر اثر آن، 9 تن از سرنشینان آن کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند.

در میان کشته و زخمی‌های این رویداد، زنان و کودکان نیز شامل اند. موتر یادشده از ولایت بامیان به طرف کابل در حرکت بود که در مربوطات ولسوالی جلریز از مسیر منحرف شده است. در حال حاضر زخمی‌های این رویداد در شفاخانه‌ها بستری اند، ولی وضعیت صحی تعدادی از آنان وخیم گزارش شده است.

در یک رویداد ترافیکی دیگر در ولایت غزنی، شش تن کشته و بیست تن دیگر زخمی شده‌اند. محمدعلی احمدی، معاون والی غزنی گفت، این افراد  صبح روز شنبه بر اثر تصادف یک موتر نوع فلانکوچ با یک موتر تونس در مسیر شاهراه کابل-غزنی کشته و زخمی شده‌اند. هفت کودک و چهار زن شامل زخمی‌های این رویداد هستند.

مقام‌های این دو ولایت عامل وقوع این دو رویداد ترافیکی را بی‌احتیاطی رانندگان خوانده‌اند. رویدادهای ترافیکی پس از حملات انتحاری و انفجاری، بیش‌ترین قربانی را گرفته‌اند. بر اساس آمارهای ارائه‌شده، تنها از سال 2005 تا سال 2012، حدود 35 هزار تن بر اثر حادثه‌ی‌ ترافیکی در سراسر کشور جان داده‌اند.

موجودیت فساد در اداره‌های ترافیک، ناهماهنگی میان اداره‌های دولتی‌، معیاری‌نبودن سرک‌ها و خرابی جاده‌ها، ناآگاهی رانندگان از قوانین ترافیکی، تیزرانی رانندگان، نداشتن جواز رانندگی، رعایت‌نشدن وزن مجاز وسایط باربری، کمبود رانندگان مسلکی و استفاده از مواد مخدر هنگام رانندگی از عوامل عمده‌ی حادثات ترافیکی خوانده شده‌اند.