اعتراض صنعت‌کاران هرات به دلیل عدم حمایت دولت از آنان

اطلاعات روز: بیش از صد سرمایه‌گذار هرات دیروز (یک‌شنبه) در مقابل شهرک صنعتی این شهر به دلیل عدم حمایت دولت از صنعت‌کاران دست به اعتراض زدند. این معترضان گفتند، افغانستان یک کشور مصرفی است و تولیدات داخلی آن نیاز به حمایت دارند.

هم‌چنان آن‌ها از بلندبودن قیمت زمین در شهرک صنعتی شهر هرات شکایت داشتند. هرات از جمله‌ی شهرهای صنعتی در غرب کشور به شمار می‌رود که تعداد زیاد‌ی از کارخانه‌های تولیدی را در خود جا داده است.

صاحب یکی از کارخانه‌های شهرک صنعتی هرات گفت که آن‌ها  برای دوونیم جریب زمین در بخش جدید این شهرک، 310 هزار افغانی در سال گذشته به دولت پرداخت کرده بودند، ولی‌ فعلا دولت قیمت این زمین‌ها را افزایش داده است.

با این‌حال اداره‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا) در برابر این زمین‌ها سی هزار دالر از خریداران درخواست کرده است. ستار الکوزی، سرپرست اداره‌ی آیسا در هرات به رسانه‌ها گفت که این اداره مجبور است برای تأمین خدمات اساسی در این شهرک، در مقابل یک متر مربع زمین، 15 دالر از خریداران بگیرد. او هم‌چنان گفت که باید این زمین‌ها به صورت رایگان  به سرمایه‌گذاران داده شوند، ولی قیمتی که برای این زمین‌ها پرداخت می‌شود، تنها برای خدمات اساسی به مصرف می‌رسد.

اعتراض سرمایه‌گذاران تنها به دلیل قمیت‌بودن زمین نیست، بلکه آن‌ها از نداشتن امکانات کافی در شهرک، چون نبود پاسگاه‌های امنیتی، جاده‌های آسفالت‌شده و کانالیزاسیون درست نیز شکایت می‌کنند و می‌گویند که دولت در رقابت با تولیدات خارجی از صنعت‌کاران حمایت نمی‌کند.

زیادبودن تعرفه‌های گمرکی یکی دیگر از شکایت‌های معترضان بود و از دولت خواستند تا تعرفه‌های گمرکی مواد خام اولیه برای تولیدات کارخانه‌های داخلی را کاهش دهد.

حمیدالله خادم، رییس اتحادیه‌ی صنعت‌گران هرات به رسانه‌ها گفت، ما از لحاظ امنیتی و تعرفه‌های حمایتی مشکل داریم. هم‌چنان او افزود که حکومت افغانستان پالیسی‌ای برای سکتور اقتصادی ندارد.

پیش‌ از این نیز سرمایه‌گذاران ولایت قندهار در اعتراض به دولت دروازه‌های کارخانه‌های‌شان را بسته بودند و خواست‌های مشابهی را مطرح کرده بودند.