امنیت ملی: تجهیز و آموزش ماموران امنیت‌ملی جز تفاهم نامه‌ی امنیتی با پاکستان نیست

اطلاعات روز: حسیب صدیقی، سخنگوی اداره امنیت ملی، دیروز( دوشنبه) در نشست خبری در کابل گفت، تجهیز و آموزش نیروهای اداره امنیت‌ملی از سوی اداره استخبارات پاکستان جز تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده با پاکستان نیست.

آقای صدیقی افزود که این هم‌کاری شامل عرصه‌های نظامی، مالی، سیاسی و حمایت از روند هم‌کاری اطلاعاتی برای مبارزه با تروریزم در منطقه است.

صدیقی گفت: «در این تفاهم‎نامه به‌درستی و دقت، خطوط عمومی هم‌کاری در مبارزه‌ی مشترک علیه تروریسم، تهدیدهای مشترک، حدود مبادله‌ی اطلاعات تاکتیکی که بتواند در این راستا به ما کمک کند، تعریف شده است».

این در حالی است که امضای تفاهم‌نامه‌ای استخباراتی افغانستان با پاکستان واکنش شدید اعضای مجلس نمایندگان را به دنبال داشت. اعضای مجلس امضای تفاهم‌نامه‌ای استخباراتی میان ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان و اداره‌ی استخبارات پاکستان را خلاف منافع ملی دانستند.

برخی از اعضای مجلس نمایندگان در نشت دیروزی مجلس گفتند که در پیوند به این موضوع باید رییس عمومی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی رییس جمهور به این مجلس فراخوانده شوند.

اما، سخنگوی امنیت ملی در مورد این تفاهم‌نامه گفت: «در این تفاهم‌نامه به صراحت تعریف شده که دشمن ما کیست و کدام منابع به عنوان تهدید امنیتی محسوب می‌شوند». او افزود: «نام تمام گروه‌های تروریستی و افراطی که تهدید تلقی می‌شوند، در نقاط مختلف کشور پناهگاه دارند، ذکر شده است».

آقای صدیقی تأیید کرد که مبادله‌ی افسران ارتباطی بین سازمان‌های استخباراتی هر دو کشور در این تفاهم‌نامه ذکر شده است که هدف آن هماهنگی سریع و به موقع بین دو نهاد است.

صدیقی از هم‌کاری پاکستان با افغانستان ابراز امیدواری کرد و گفت: «امیدواریم پاکستان این بار تعهدات خود را اجرا کند و با روحیه‌ی همکاری و صادقانه عمل کند».