بازداشت 71 قاچاقچی مواد مخدر در کابل

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور با نشر خبرنامه‌ای از بازداشت 71 تن در پیوند به قاچاق مواد مخدر به روز چهارشنبه در کابل خبر داده‌ است. در خبرنامه‌‌ی وزارت داخله آمده که نیروهای مبارزه با مواد مخدر این وزارت با راه‌اندازی 82 عملیات در شش روز گذشته به هدف مبارزه با مواد مخدر در مربوطات ولایت کابل، 71 تن را در پیوند به قاچاق مواد مخدر بازداشته کرده‌اند.

هم‌چنان در این عملیات 900 کیلوگرام مواد مخدر شامل‌ هیرویین، تریاک و چرس از سوی نیروهای پولیس کشف و ضبط شده است. به نقل از این خبرنامه‌، نیروهای پولیس در جریان این عملیات 11 عراده وسایط نقلیه و 9 میل سلاح مختلف‌النوع را از نزد قاچاق‌بران به دست آورده‌اند. از سویی هم، وزارت داخله خبر داده که پولیس مبارزه با مواد مخدر تلاش خود را برای مبارزه با مواد مخدر و بازداشت قاچاق‌چیان شدت بخشیده است.

این در حالی‌ست که افغانستان در صدر کشورهای تولید‌کننده‌ی مواد مخدر قرار دارد. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر در سال 2014، افغانستان 90 درصد تریاک دنیا را تولید می‌کند. ولایت‌های ناامن جنوبی 89 درصد تریاک افغاسنتان را تولید می‌کنند.

گفته می‌شود که گروه‌های طالب و دیگر گروه‌های هراس‌افگن از کشت و تولید مواد مخدر استفاده کرده و بیشتر مصارف نیروهای خود را از این راه تأمین می‌کنند.