نگرانی گروه بین‌المللی بحران از عمل‌کرد پولیس محلی در افغانستان

اطلاعات روز: گروه بین‌المللی بحران در گزارش جدید خود از عمل‌‌کرد نیروهای پولیس محلی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که حکومت افغانستان باید از عمل‌کرد نیروهای پولیس محلی نظارت کند.

گروه بین‌المللی بحران روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته گزارش خود که نتیجه‌ی تحقیق از هشت ولایت افغانستان است را منتشر کرد. این مؤسسه در گزارش خود پولیس محلی افغانستان را خطرناک خوانده و گفته است که حکومت در برابر گسترش آن‌ها باید مقاومت کند.

نیروهای پولیس محلی در کشور نزدیک به ۳۰ هزار تن هستند و در ۲۹ ولایت فعالیت دارند. این نیروها در ساختار اصلی نیروهای امنیتی افغانستان قرار ندارند، ولی به وزارت داخله پاسخ‌گو هستند. در چند سال گذشته در زمان حکومت حامد کرزی، رییس جمهور قبلی کشور، ده ‌هزار پولیس محلی برای مهار شورشیان ایجاد شد.

در گزارش گروه بین‌المللی بحران آمده که شماری از نیروهای پولیس محلی در برخی محله‌ها مرتکب جنایاتی چون‌ کشتار غیرنظامیان، دزدی، تجاوز، آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر شده‌اند. این گروه آوردن اصلاحات برای نظارت از عمل‌کرد پولیس محلی را یک نیاز خوانده و گفته است، در جاهایی ‌که پولیس محلی باعث ناامنی می‌شود، باید تشکیلات آن‌ها از بین برده شده و بقیه‌ی نیروهای آنان به نیروهای امنیتی مدغم شوند.

این در حالی‌ست که با افزایش ناامنی‌ها در ولایت‌های شمالی افغانستان در سال جاری، مردم تقاضا دارند که تشکیلات واحد‌های بیشتری از پولیس محلی ایجاد شود. اما نجیب‌الله دانش، یکی از سخنگویان وزارت داخله با رد گزارش گروه بین‌المللی بحران در مورد عمل‌کرد نیروهای پولیس محلی گفته که این گروه تصویر دقیقی از پولیس محلی ارائه نکرده است و حکومت نظارت لازم را بر عمل‌کرد نیروها دارد.

آقای دانش گفت: «پولیس محلی بیشترین مؤثریت را در جنگ داشته و این‌ها در آوردن امنیت و آسایش برای مردم افغانستان دست‌آورد‌های مثبتی داشته‌اند». دانش گفته که وزارت داخله از تخطی‌های این نیروها باخبر است و در سال گذشته 100 مورد تخطی پولیس محلی را بررسی کرده است.

گروه بین‌المللی بحران در مورد حذف فوری تشکیلات نیروهای پولیس محلی گفته که این کار زمینه‌ی بیشتری را برای شورشیان مساعد می‌سازد و باید پولیس محلی به صورت تدریجی و روشمند داخل ساختار نیروهای امنیتی افغانستان گردد.