نمایندگان: به خواست‌های آموزگاران توجه شود

اطلاعات روز: اعتصاب درسی شماری از آموزگاران در کابل وارد پنجمین روزش شد. آنان می‌گویند، تا زمانی‌که دولت به مشکلات‌شان رسیدگی نکند، در صنف‌های درسی حاضر نمی‌شوند.

در پنجمین روز این اعتصاب، آموزگاران چندین مکتب دیگر نیز به جمع آنان پیوستند. از سویی هم، اعتصاب در ارتباط به این موضوع در ولایت‌های دیگر نیز در حال گسترش است. با این حال، برخى از اعضای مجلس نمایندگان‌ خواستار رسيدگى و توجه به خواست‌هاى مشروع آموزگاران شده و گفتند که گسترش و ادامه‌ی تحصن آموزگاران، کشور را به بحران خواهد برد.

اما وزارت معارف برآورده‌شدن خواست‌های آموزگاران را مربوط چندین اداره و نهاد می‌داند و می‌گوید: موضوعی که به این وزارت بر می‌گردد، به زودترین فرصت حل می‌شود. کبیر حقمل، سخنگوی وزارت معارف گفته است: «آموزگاران چهار خواست دارند که شامل توزیع زمین‌ها، افزایش معاش‌، تغییر در قانون خدمات ملکی و زیاد‌بودن ساعت‌های درسی می‌شود».

حقمل افزایش ساعت‌های درسی را مربوط وزارت معارف دانسته و گفته است به‌زودی به آن رسیدگی می‌شود و سه خواست دیگر آنان با مقام‌های بلند‌رتبه‌ی دولتی در میان گذاشته شده که به زودترین فرصت، برای آن‌ راه‌حل سنجیده می‌شود. به گفته‌ی حقمل، «دو شهرک جدید رهایشی در کابل برای معلمین توزیع می‌شوند؛ اما تغییر در قانون خدمات ملکی و افزایش معاش‌ مربوط به چندین وزارت بوده که زمان‌گیر است».

شماری از آموزگاران از روز دوشنبه گذشته بدین‌سو در کابل اعتصاب درسی کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند که معاش آموزگارن افزایش یابد، در شهرک‌های رهایشی برای آنان زمین توزیع شود، در قانون خدمات ملکی تغییرات آورده شود و ساعت‌های درسی نیز افزایش یابند.

هم‌چنان آن‌ها می‌گویند که حکومت در روزهای اول کاری خود به آنان وعده داده بود که برای آنان زمین توزیع می‌کند؛ اما تا هنوز به آن عمل نکرده است.