نمایندگان مجلس: نبیل باید توضیح دهد که چرا استعفا داد

اطلاعات روز: پس از استعفای رحمت الله نبیل از سمت ریاست امنیت ملی، نمایندگان مجلس در نشست روز شنبه شان واکنش‌های متفاوت نشان دادند.
شماری از نمایندگان خواستار پاسخ‌گویی از سوی آقای نبیل شدند که چرا در چنین شرایط استعفا داد.
ظاهر قدیر، معاون اول مجلس در نشست عمومی گفت: «از نبیل باید پرسیده شود که چرا در این وقت حساس از سمت‌اش استعفا داده است؛ آیا مجبور به استعفا شده و یا امتیاز دیگری مد نظرش بوده است.»
عبدالرحیم ایوبی، عضو دیگر مجلس نیز گفت: «باید از نبیل پرسیده شود که به چه دلیل استعفا داده است؛ آیا رییس جمهور به رای نمایندگان مجلس احترام نگذاشته و او را تحت فشار قرار داده و یا حرف در جای دیگر است.»
رحمت الله نبیل در استعفانامه‌اش از فشار رییس جمهور غنی یاد کرده بود که باعث شده تا از سمت‌اش کنار برود. او هم‌چنان گفته که شرایط تحمیلی از سوی آقای غنی زمینه‌های کار را برایش محدود کرده است.
کناره‌گیری آقای نبیل از ریاست امنیت ملی در حالی‌ست که همزمان پنجمین نشست وزیران خارجه کشورهای قبل آسیا در پاکستان برگزار شد.
رییس جمهور غنی که به این نشست شرکت کرده بود، روز جمعه در کابل عمده‌ترین دست‌آورد سفرش را توافق با پاکستان در زمینه اقدام نظامی این کشور علیه کسانی به روند صلح افغانستان نمی‌پیوندند و سلاح را به زمین نمی‌گذارند، خواند.
از سوی هم آقای نبیل در استعفانامه خود و هم‌چنان در یک نوشته‌ی در صفحه فیس‌بوک‌اش، از مداخلات کشورهای خارجی به ویژه پاکستان یاد کرده که باعث ناامنی در کشور می‌شود. او هم‌چنان با شرکت افغانستان در نشست قلب آسیا و اعتماد دوباره بالای پاکستان مخالفت کرده بود.
اما شماری از نمایندگان این کار آقای نبیل را سبوتاژ دست‌آوردهای سفر رییس جمهور به پاکستان خواندند.
گل پادشاه مجیدی، عضو مجلس گفت: «سفر آقای غنی به پاکستان نسبت به ۲۰ سفر به پاکستان پردست‌آورد بود؛ استعفای نبیل در این زمان در واقع سبوتاژ این دست‌آورد بود به‌خصوص متنی که هنگام سفر رییس جمهور در فیس‌بوک نشر کرد.»
استعفای نبیل افزون بر محافل سیاسی که گپ و گفت‌های زیادی را به راه انداخته، در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتات گسترده داشت. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به گفته‌های نبیل که در استعفانامه و نوشته اخیر فیس‌بوک‌اش نوشته بود، این اظهارات را ناهم‌آهنگی میان سران حکومت خواندند.