تولید تریاک در افغانستان 48 درصد کاهش یافته است

اطلاعات روز: وزارت مبارزه با مواد مخدر گزارش تحقیقی از میزان کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر در سال 2015 در افغانستان را نشر کرده است.
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد میزان تولید تریاک در افغانستان 48 درصد کاهش یافته که با این وجود مجموعه تولید تریاک در کشور به ۳۳۰۰ تُن در این سال رسیده است.
گزارش نشان می‌دهد که میزان کشت کوکنار در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۱۹ درصد کاهش داشته که از ۲۲۴ هزار هکتار در سال ۲۰۱۴ به ۱۸۳ هزار هکتار در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. به گفته‌ی وزارت مبارزه با مواد مخدر، این اولین کاهش در سطح اراضی کشت کوکنار بعد از سال ۲۰۰۹ در کشور می‌باشد.
هم‌چنان امسال در تخریب اراضی کشت کوکنار 40 در صد افزایش به عمل آمده است.
خبرنامه وزارت مبارزه با مواد مخدر به نقل از سلامت عظیمی که هنگام اعلام این گزارش گفته است، نوشته اخیراً نیروهای امنیتی بیش از ۱۲۸.۰۰۰ کیلو گرام مواد مخدر را ضبط کرده‌اند. به گفته‌ی عظیمی، در ضبط چرس ۸۱ درصد افزایش دیده می‌شود، اما در هیروئین ۳۲ درصد، در مورفین ۲۵ درصد و در تریاک ۱۴ کاهش صورت گرفته است.
خانم عظیمی افزود با در نظرداشت جدی بودن معضل جهانی مواد مخدر جامعه جهانی حکومت افغانستان را در امر مبارزه با این پدیده بیشتر از قبل حمایت کنند.
در خبرنامه‌ی وزارت مبارزه با مواد مخدر آمده است که اندری اویتیسیان، رییس مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در افغانستان بر ادامه همکاری‌های تخنیکی در زمینه مبارزه با مواد مخدر تعهد کرده است.
او گفته که دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد به ادامه همکاری‌های تخنیکی خود با وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در بخش تحقیقات نیز آماده است.
در سال 2015 بربنیاد دفتر پالیسی کنترل مواد مخدر ملی امریکا، افغانستان برای سه سال پیاپی بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان شناخته شد.
باراک اوبا، رییس جمهور امریکا، به تاریخ 24 سنبله، در گزارش که به کانگريس این کشور فرستاده بود از افغانستان، برما و مکسیکو به‌عنوان بزر‌گ‌ترین کشورهای تولید کننده و ترانزیت مواد مخدر در جهان یاد کرده بود.
افغانستان در 16 سال گذشته بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی خشخاش بوده است.
در کنار مشکلات دیگر در افغانستان کشت و تولید مواد مخدر یکی از معضل‌های جدی فراروی حکومت و جامعه است. تجارت خشخاش در افغانستان نهادهای داخلی کشور را نیز تهدید می‌کند؛ به‌ویژه اقتصاد قانونی، حکومتداری خوب و ظرفیت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
گفته می‌شود که طالبان و گروه‎های تروریستی در ولایت‌های ناامن بیشتر به کشت خشاش می‌پردازند و حتا در ولسوالی‌های برخی ولایت‌ها که کنترل کامل آن‌را در دست دارند، مردم را مجبور به کشت خشاش می‌کنند و از فروش آن درآمد خوبی برای تمویل گروه‌های خود دارند.