عبدالله خواستار عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای شد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در چهاردهمین نشست اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای، خواهان عضویت دایمی افغانستان در این سازمان شد.
آقای عبدالله گفت که افغانستان با در نظرداشت موقعیت جغرافیایی خود که می‌تواند به‌عنوان نقطه وصل در منطقه نقش ایفا نماید٬ به عضویت دایمی در این سازمان اهمیت قایل است و از عضو ناظر به عضو دایمی ارتقا کند.
عبدالله افزود که با در نظرداشت چشم‌انداز سازمان همکاری‌های شانگهای برای رشد تجارت و توسعه٬‌ این سازمان نیازمند پذیرفتن اعضای جدید است.
در خبرنامه‌ی ریاست اجراییه آمده است که آقای عبدالله ضمن تشکری از کشورهایی ‌که از عضویت افغانستان در این سازمان حمایت می‌کنند٬‌ خواهان تسریع عضویت دایمی افغانستان در این سازمان شد.
رییس اجرایی هم‌چنان خطاب به اعضای نشست شانگهای گفت: «همه می‌دانیم که تنها سخنرانی و حرف زدن برای حل مشکلات کافی نیست و وقت آن رسیده است تا حرف‌ها و وعده‌های خویش را در عمل پیاده نماییم و دست به اقداماتی بزنیم تا زمینه‌ی ثبات٬ امنیت٬ رشد اقتصادی و همگرایی منطقه‌ای در این بخش از جهان فراهم گردد.»
عبدالله در بخشی از سخنانش گفت جهان در مرحله‌ای از تاریخ قراردارد که جامعه جهانی با دشواری‌ها و بحران‌های حل ناشده فراوانی مواجه است.
او نقش سازمان‌های منطقه‌ای٬‌ چون سازمان همکاری‌های شانگهای را برای بیرون رفت از این چالش‌ها مهم خواند.
به گفته‌ی عبدالله، اهمیت سازمان در این است که « برای ما زمینه این را فراهم می‌سازند تا دیدگاه‌های خویش را باهم درمیان گذاریم٬‌ اولویت‌های خویش را رده بندی نماییم٬‌ راه‌ حل‌‌ها را مشخص سازیم و اقدامات مشروع را در وقت ضرورت روی دست گیریم.»
عبدالله در بخش دیگر از صحبت‌هایش گفت، افغانستان در مرحله دشوار گذار از اقتصاد متکی به خودکفایی مالی قرار دارد و حکومت وحدت ملی مبارزه با تهدیدهای امنیتی و اصلاحات را در اولویت‌ برنامه‌های کاری خویش قرارداده است.
او هم‌چنان از کشورهای عضو سازمان شانگهای خواست تا زمینه سرمایه‌گذاری بانک مشترک این سازمان را در زیرساختارهای افغانستان مساعد سازند تا این کشور بتواند به‌عنوان نقطه وصل برای تجارت و ترانزیت در منطقه عمل نماید.
خواست عبدالله برای عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای در حالی‌ست که اعضای مجلس سنا نیز در نشست روز سه‌شنبه خود از رهبران حکومت خواستند که عضویت سازمان شانگهای را به‌دست آورد و در این راستا تلاش نمایند.