عبدالله عبدالله از نخست وزیر چین خواست تا در روند صلح افغانستان را کمک کند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه روز سه‌شنبه در حاشیه چهاردهمین نشست سازمان شانگهای در شهر ژانگ ژو با لی کیچانگ، نخست وزیر چین، دیدار نموده است.
در خبرنامه‌ای که ریاست اجرائیه منتشر کرده، آمده است که در دیدار میان سران افغانستان و چین به توسعه و تحکیم روابط دو جانبه در بخش‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی تاکید شده است.
هم‌چنان درباره اقدامات آینده در روند صلح افغانستان و استفاده از فرصت‌های پیشرو به‌ویژه در بخش سرمایه‌گذاری، صحبت شده است.
در خبرنامه آمده است که در این دیدار دکتر عبدالله از نخست وزیر چین خواسته تا با استفاده از نفوذی که در کشورهای منطقه دارد، زمینه را برای همکاری‌های صادقانه آنان با افغانستان فراهم نماید.
عبدالله عبدالله در ادامه گفت‌وگوهای خود با مقامات چینی، از آنان خواسته است تا چین از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خویش بخواهد تا در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند.
نخست وزیر چین نیز گفته که کشورش خواستار یک افغانستان باثبات آزاد و خودکفا می‌باشد و در این راستا آماده هرگونه کمک و همکاری است.
وی افزوده است که چین از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کند زیرا این امر تنها کمک به افغانستان نبوده بلکه خدمت به مردم چین هم می‌باشد و از دید آنان ثبات افغانستان، ثبات چین هم خواهد بود.
آقای لی بر اعمار منازل رهایشی در کابل توسط چین تاکید کرده و افزوده است: «افزون براین کمک‌های شان در بخش‌های انرژی آب و جاده‌های مواصلاتی با افغانستان را افزایش خواهند داد.»
در ادامه نخست وزیر چین علاوه کرد که کشورش در پنج سال آینده، پنج‌صد بورسیه را برای محصلان افغانستان فراهم خواهد ساخت.
آقای عبدالله در چهاردمین نشست سران سازمان شانگهای در شهر ژانگ ژو رفته است و در بیانیه‌اش خواستار عضو دایمی شدن افغانستان در این سازمان نیز گردید.