کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی با سپردن بسته پیشنهادی‌اش به ریاست اجراییه به کارش پایان داد

اطلاعات روز: کمیسیون اصلاح نظامی انتخابات روز دوشنبه، بسته‌ی پیشنهادی دیگرش را به عبدالله عبدالله، رییس اجراییه تحویل داد و بعد از پنج ماه رسماً به کارش پایان داد.
شاه سلطان عاکفی، رییس این کمیسیون روز گذشته در کنفرانس خبری در کابل گفت: «۵ ماه از آغاز کار کمیسیون می‌گذرد و ما وظایف خود را در سه بخش انجام دادیم و امروز رسماً کار ما طبق فرمان شماره ۴۰ رییس جمهور پایان می‌یابد.»
از سویی هم، روز گذشته مجلس نمایندگان فرمان رييس جمهور در مورد هفت ماده‌ی بسته‌ پيشنهادى کميسيون اصلاح انتخاباتی را با اکثريت آرا رد کرد.
این کمیسیون در هشتم سنبله نخستين بسته‌ی ده ماده‌اى پيشنهادی خود را برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، به حکومت سپرد. رييس جمهور هفت ماده این بسته را تاييد و طى فرمانى، جهت تأييد به مجلس فرستاد.
اين هفت مورد شامل ترکیب کمیته گزینش کميشنران کميسيون‌هاى انتخاباتى، ترتیب ليست رای دهندگان بر اساس تذکره تابعیت، تجدید نظر بر مراکز رای دهی، کاهش تعداد اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، میکانیسم رسیدگی به اعتراض و شکایت‌های انتخاباتی، بیشتر شدن سهم زنان به ٢٥ درصد در شوراهای ولسوالی و ولایتی و استخدام کارکنان موقت دولتی در مراکز و محلات انتخاباتی می‌باشد.
قرار بود بر اساس این فرمان، در قانون انتخابات و قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی تعديل به‌وجود آيد. اما شماری از اعضای مجلس گفتند که این فرمان خلاف قانون است و اگر قوانين انتخابات تعدیل می‌شود باید از مجراهاى قانونى یعنی از سوى کميسيون مستقل انتخابات، تعدیل شود.