مودی: افغانستان را تبدیل به مرکز ایده و تجارت کنید تا کامگار شوید

اطلاعات روز: روز جمعه، 4 جدی، ساختمان جدید پارلمان با حضور نرندرا مودی، نخست وزیر هند، رییس جمهور و رییس اجراییه، نمایندگان مجلس و شماری دیگر از مقام‌های دولتی افغانستان افتتاح شد.
ساختمان جدید پارلمان با کمک مالی کشور هندوستان با هزینه‌ی بالغ بر 220 میلیون دالر در ساحه غرب کابل در جوار «قصر دارالامان» ساخته شده است.
پارلمان جدید دارای ۵ ساختمان است. یک سالن بزرگ برای مجلس نمایندگان اختصاص داده شده که ظرفیت ۳۶۰ نماینده را دارد. مجلس سنا نیز در کنار مجلس نمایندگان ساخته شده است.
ساختمان جدید توسط مهندسان و معماران هندی و افغانی طراحی و ساخته شده و در آن از ترکیب معماری‌های به سبک هندی، افغانی و مغولی استفاده شده است. این ساختمان برای صد سال آینده در نظرگرفته شده‌ است. مسئولان گفته‌اند که گنبد این ساختمان بزرگ‌ترین گنبد در آسیا است.
ساخت پارلمان جدید در سال 2007 آغاز شد و قرار بود کار آن تا ماه نوامبر ۲۰۱۱ میلادی تمام شود، اما این پروژه با چهار سال تأخیر افتتاح شد.
نخست وزیر هند: کسانی از حضور ما در افغانستان راحت نیستند
نرندرا مودی که در محفل افتتاح ساختمان پارلمان جدید سخنرانی می‌کرد، دوستی افغانستان و هندوستان را با پیشینه‌ی دراز خواند و بر روابط نیک کشورهای همسایه در منطقه تأکید کرد.
آقای مودی در مورد خصومت بعضی کشورها با دوستی افغانستان و هندوستان گفت: «بعضی‌ها حضور ما را در افغانستان دوست ندارند و از قدرت مشارکت ما راحت نیستند و حتا تلاش کردند که مانع شوند ولی ما این‌جا هستیم چون شما بالای ما اعتماد کرده‌اید.»
مودی افزود: «من این‌جا به نمایندگی از یک میلیارد و دو صد پنجاه میلیون دوستان هندی شما آمده‌ام که موفقیت تان را تحسین، از دوستی تان قدردانی و برای آینده تان ابراز همبستگی کنم.»
او با تأکید بر سابقه دوستی افغانستان و هندوستان گفت «دو کشور همواره در کنار هم ايستاده بوده، نه عليه يکديگر. هند در افغانستان براى همکارى است، نه براى رقابت؛ براى بنيادگذارى آينده است، نه براى هوا دادن به شعله‌هاى مناقشه؛ براى احيا زندگى است، نه براى تخريب کشور.»
نخست وزیر هند در بخشی از سخنانش گفت که افغانستان نياز به همکارى تمامی همسايه‌ها دارد. کشورهای منطقه هند، پاکستان، ايران و ديگران براى اعتماد به همديگر و همکارى براى هدف مشترک، بايد با هم متحد باشند و زماني‌که افغانستان به يک «بهشت امن و مرکز تجارت و سرمايه‌گذارى مبدل گردد»، همه کامگار خواهند شد.

او در رابطه به نقش پاکستان در افغانستان گفت: «به همين دليل، ما تلاش می‌کنيم که وصل شدن افغانستان را از طريق زمين و دریا، از طريق بندر چابهار بهبود ببخشيم؛ لذا ما اميدوار هستيم که پاکستان در اين زمينه نقش يک پل را ايفا کند، نه يک مانع.»
نرندرا مودی هم‌چنان تأکید کرد که فراتر از محدودیت‌های زمانی و مکانی به افغانستان کمک صورت گیرد. او ضمن اعلام 500 بورس تحصیلی برای فرزندان شهدای نیروهای امنیتی کشور گفت که اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغانستان ادامه دارد.
رییس جمهور غنی نیز در سخنرانی خود در این محفل گفت که دوستی افغانستان و هند دوامدار خواهد بود چون اساس این دوستی را منافع مشترک دو دولت و علایق وسیع دو ملت تشکیل می‌دهد.
آقای غنی افزود که این ساختمان (ساختمان پارلمان جدید) نمایان‌گر دوستی بزرگ‌ترین دموکراسی جهان به دموکراسی افغانستان است.
نخست وزیر هند هم‌چنان در این سفرش به کابل، با رییس جمهور، رییس اجرایی و حامد کرزی، رییس جمهور پیشین دیدار کرده است.
در دیدار مودی با اشرف غنی در مورد افزایش همکاری‌های دو جانبه به‌خصوص در عرصه‌‌های امنیتی، انرژی، زراعت و مالداری و مسایل منطقوی گفت‌وگو شده است.