افتتاح پروژه کاریابی وزارت احیا و انکشاف دهات در ولایت جوزجان

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات، در ادامه سفرهای ولایتی خود، امروز (دوشنبه) پروژه حفظ، مراقبت و کاریابی این وزارت را در ولایت جوزجان افتتاح کردند.
پروژه کاریابی وزارت احیا و انکشاف دهات تحت چتر برنامه ملی کاریابی برای صلح حکومت وحدت ملی طرح شده و قرار است که در مرحله اول این پروژه ۳۷۳۴ قریه در ۴۶ ولسوالی‌های مربوط ولایت‌های ننگرهار، قندهار، خوست، هرات، فراه، بغلان، قندوز، لغمان، کنر، بلخ، فاریاب و جوزجان تطبیق شود.
انجنیر نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات در سفری به ولایت جوزجان گفت که پروژه‌های انکشافی 204 قریه در ولسوالی‌های خانقا، آقچه و شهر شبرغان که تخریب شده دوباره بازسازی و مورد استفاده مردم این ولسوالی‌ها قرار می‌گیرند.
آقای درانی می‌گوید که با تطبیق این پروژه در کنار این که صدها پروژه مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد، در عین حال برای 12852 تن زمینه‌های کاریابی کوتاه مدت مساعد می‌شود.
وزیر احیا و انکشاف دهات افزود: «در ولایت جوزجان در مرحله اول، پروژه‌های 204 قریه در سه ولسوالی بازسازی می‌شوند که برای این کار 119.7میلیون افغانی هزینه شده است. با تکمیل این پروژه بیش از 321 هزار روزکاری ایجاد می‌شود که برای 12852 تن زمینه‌های کاریابی کوتاه مدت مساعد می‌شود.»
آقای درانی می‌افزاید که در بهار سال آینده این پروژه در دیگر ولایت‌ها نیز آغاز خواهد شد.
در عین حال، نصیر احمد درانی گفت که در جریان سیزده سال گذشته، وزارت انکشاف دهات ۱۹۷۰ پروژه مختلف را به ارزش حدود ۴۰ میلیون دالر امریکایی در تمام ولسوالی‌های جوزجان تطبیق و تکمیل کرده است.
او افزود: «از میان ۱۹۷۰پروژه حدود ۲۹۶ پروژه‌های انکشافی در بخش‌های سرک، تهیه آب آشامیدنی صحی، صحت، تعلیم و تربیه، زراعت، انکشاف محل و برق در سال ۱۳۹۴ به ارزش ۹،۵ میلیون دالر تکمیل کرده‌ایم. هم‌چنین طی سیزده سال گذشته ۴۲۵ هزار دهاتی در جوزجان تحت پوشش پروژه‌های انکشافی قرار گرفته که برای هر فرد به‌صورت متوسط ۹۳ دالر مصرف شده است.»
با این همه، لطف الله عزیزی، والی جوزجان می‌گوید که در حال حاضر باشندگان پنج ولسوالی این ولایت شدیداً به آب آشامیدنی صحی نیاز دارند و کمبود آب آشامیدنی یکی از مشکلات اساسی آنان به شمار می‌رود.
آقای عزیزی، ضمن افزایش پروژه‌های انکشافی، خواهان ایجاد و ساخت شبکه‌های آبرسانی در برخی از ولسوالی‌های ولایت جوزجان شد.
اما وزیر احیا و انکشاف دهات به مردم ولایت جوزجان وعده سپرد که قرار است سال آینده، ۶۶ پروژه به ارزش ۳ میلیون دالر در جوزجان تطبیق شود.
از سوی دیگر، شماری از فعالان جامعه مدنی در تالار کنفرانس ولایت جوزجان از عدم توازن و عدالت در پروژه‌های انکشافی انتقاد کردند و خواهان عدالت اجتماعی در پروژه‌ها شدند.
وزیر احیا و انکشاف دهات نیز از جامعه مدنی و رسانه‌ها خواست که در تطبیق پروژه‌ها به شکل شفاف این وزارت را همکاری کنند.