بحران پس از بجران؛ کابل بانک باز هم دزدی شد

یک منبع معتبر می‌گوید که چهارصد هزار دالر و مقدار قابل توجهى پول افغانی و یورو‌ از یکی از نمایندگی‌های «کابل بانک نو» در شهر کابل به سرقت رفته است. این منبع که نخواست نامش فاش شود، به آژانس خبری پژواک گفت که این رویداد‌ شب گذشته رخ داده است.

وی افزود: «طبق معلومات به دست آمده در مجموع چهارصد هزار دالر، چهار میلیون افغانی و ١٣ هزار یورو از شعبه‌ی بانک به سرقت رفته است». این منبع‌ در مورد محل دقیق سرقت این مقدار پول جزئیات نداد؛ اما گفت که تحقیقات در مورد چگونگی بروز آن و افراد مظنون آغاز شده است.

یک تن از مسئولان کابل بانک نو‌ در گفت‌وگو با پژواک تأيید کرد که این مقدار پول گم شده است. به گفته‌ی وی، یک تیم تخنیکی از دفتر مرکزی کابل بانک نو به محل رویداد رفته تا سیستم بانکی را مورد بررسی قرار داده و موضوع را روشن سازند.

کابل بانک‌ در ماه میزان سال ١٣٨٩ در آستانه‌ی ورشکستی قرار گرفت و بانک مرکزی اعلام کرد که بیش از ٩٠٠ میلیون دالر به شکل غیرقانونی‌ از این بانک خارج شده است. این بانک پس از آن‌ تحت حمایت دولت قرار گرفت و نام آن به «کابل بانک نو» تغییر کرد و برای فروش به داوطلبی گذاشته شد؛ اما تا‌کنون بیش‌تر پول به قرض داده شده‌ به دست نیامده و موضوع فروش آن نیز حل نگردیده است.

افزون براین، وزارت مالیه در تاریخ ١٢ سنبله‌ی سال جاری اعلام کرد که این بانک‌ هر‌ماه حدود ٥٦٠ هزار دالر ضرر می‌کند. بر‌‌پایه‌ی معلومات ارائه شده از سوی این وزارت، کابل بانک نو در سال 1389 هر‌ماه 3/2 میلیون دالر، در سال 1390، هر‌ماه 1 میلیون دالر و در سال جاری هر‌ماه تا 560 هزار دالر ضرر کرده و این ضرر‌ از سوی دولت پرداخت شده است. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *