جنرال کمپبل: ضعف رهبری مشکل نیروهای امنیتی افغانستان است

اطلاعات روز: جان کمپبل، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا گفته است که بسیاری از مشکلاتی که گریبان‌گیر نیروهای امنیتی افغان است، ناشی از ضعف رهبری می‌باشد.
پیش از این نیز شماری از نمایندگان مجلس از حکومت وحدت ملی خواسته بودند تا هر چه زودتر برای بهبود وضعیت امنیتی وزیر دفاع را به مجلس معرفی کنند.
اما از شروع کار حکومت وحدت ملی تا کنون این وزرات توسط سرپرست اداره می‌شود.
به نقل از دویچه وله، جان کمپبل در این سخنرانی با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان گفت که افغانستان «در نقطه‌ی تغییر جهت» قرار دارد: «من معتقدم که اگر تعدیلات سنجیده و شمرده شده روی دست نگیریم، خطر آن وجود دارد که سال 2016 نه بهتر بلکه احتمالاً بدتر از 2015 خواهد بود.»
وی می‌افزایدکه وزارت داخله افغانستان هنوز در ایجاد تغییراتی در سطح رهبری پولیس «عقب افتاده» است و «نیروهای امریکایی گام‌هایی را از طریق ماموریت مشورت‌دهی و آموزش‌دهی برمی‌دارند تا این کمبودی‌ها را رفع کنند.»
این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که ناامنی‌ در سال جاری در شمار بسیاری از ولایات افزایش یافته است.
این جنرال امریکایی می‌گوید که افغانستان به میزانی از امنیت و ثبات دوامدار نرسیده است که کاهش حمایت‌های ما را در سال 2016 را توجیه کند.
وی هم‌چنان از تصمیم بارک اوباما برای باقی گذاشتن 9800 سرباز در سراسر سال جاری استقبال کرد و آن را مهم خواند.
جان کمپبل در 18 ماه گذشته فرمانده نیروهای خارجی در کشور بود. ماموریت جنرال کمپبل در افغانستان به‌زودی به پایان می‌رسد. وزارت دفاع امریکا جنرال جان مک نیکولسن را جایگزین کمپبل کرده است.