مجلس نمایندگان اعضای ارشد کمیته‌ی مبارزه با حوادث را فراخواند

مجلس نمایندگان مقام‌های ارشد مسئول در کمیته‌ی مبارزه با حوادث طبیعی را برای ارائه‌ی توضیح در مورد برنامه‎های زمستانی خود فراخواند. وزارت‌خانه‌های انکشاف دهات، دفاع، فواید عامه، صحت، زراعت، انرژی و آب و جمعیت هلال احمر‌ از اعضای اصلی این کمیته هستند که در راس آن محمد کریم خلیلی، معاون دوم رییس جمهوری قرار دارد.

آقای خلیلی اما در جلسه‌ی دیروز (شنبه، ۴ میزان‌) در نشست مجلس حضور نیافت و انتقاد برخی نمایندگان را برانگیخت. در سال‌های گذشته این کمیته مورد انتقاد قرار می‎گرفت که برای حمایت از آسیب‎دیدگان سرما، برف‌کوچ (بهمن) و سیل به صورت درست برنامه‌ریزی و عمل نمی‎کند.

در جلسه‌ی روز شنبه مجلس ویس برمک، وزیر انکشاف دهات و معاون رییس کمیته‌ی عالی مبارزه با حوادث طبیعی، آصف رحیمی، وزیر زراعت، معاونان وزیران دفاع، انرژی و آب، صحت عامه و رییس هلال احمر حضور یافتند. آقای برمک از آمادگی این کمیسیون سخن گفت و افزود که مواد و وسایل لازم «برای نجات و کمک‎رسانی در حوادث برای حد‌اقل دو میلیون نفر آسیب‌پذیر در ۲۸ ولایت کشور، که در معرض خطرهای [حوادث] زمستانی قرار دارند، پیش‌بینی و تنظیم شده است».

آماری که او در این زمینه ارائه کرد، شامل ۲۷ هزار تن گندم، ۹ هزار تن مواد غذایی، ۱۳ هزار تن مواد سوخت، ۸۳ هزار کمپل، ۷۱ میلیون افغانی و ۵۵۰۰ سرپناه موقت در نظر گرفته شده است. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس پس از شنیدن گزارش آقای برمک، گفت که مجلس این گزارش را ظرف حد اکثر یک‌ماه بررسی می‎کند و اگر مجلس آمادگی‌های مورد نظر این کمیسیون را ناکافی دانست یا کارکردهای آن را مطابق گزارش این نهاد ندانست، مسئولان را بار دیگر به مجلس فرا خواهد خواند.

ولایت‎های کوهستانی بدخشان در شمال شرق، بامیان، دایکندی و غور در مرکز، از مناطقی‌اند که به دلیل سرما و برف‌باری و برف‌کوچ (بهمن) آسیب‎پذیر شمرده می‎شوند. اما برخی ولایت‎های دیگر در سال‎های اخیر به دلیل جاری شدن سیل آسیب‎پذیر بوده‌اند. در چند سال اخیر سرما، برف‌کوچ و سیل در مناطق مختلف تلفاتی هم به دنبال داشته است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *