شورای علما: حمله به مکان‌ها و مراسم مقدس حرام است

شورای علمای کشور حملات انتحاری و انفجاری به مساجد، قبرستان‌ها، مراسم نماز جنازه و هدف قرار دادن مردم عادی را «ناروا و حرام» خوانده است. رییس و اعضای شورای علما ‌روز جمعه، ۳ عقرب با حامد کرزی، رییس جمهوری کشور دیدار کرده و در مورد ترور والی لوگر که در بمب‌گذاری در مسجدی در لوگر کشته شد، صحبت کرده‌اند.

در این دیدار اعضای شورای علما محتوای مصوبه‌ای را که به محکومیت حملات انتحاری و انفجاری به «مکان‌ها و مراسم مقدس» صادر شده، در میان گذاشته‌اند. دفتر ریاست جمهوری با پخش خبرنامه‌ای گفته که در این مصوبه حملات هراس‌افگنی به «مکان‌های مقدس» و مراسم مذهبی از دیدگاه اسلام حرام توصیف شده است.

در خبرنامه آمده که شورای علما ‌ترور والی لوگر را عمل «غیر‌انسانی و غیر‌اسلامی و نا‌جوانمردانه» خوانده است. شورای علمای کشور رویداد ولایت لوگر را که مسئولیت انجام آن را گروه طالبان به عهده گرفت، «جنایت» خوانده و گفته که در این رویداد شورشیان «برای رسیدن به اهداف شوم خود از قرآن استفاده‌ی نادرست کرده و به کتاب خدا بی‌احترامی کرده‌اند».

شورای علمای کشور تأکید کرده که ادامه‌ی چنین فعالیت‌هایی منتج به بدنامی اسلام خواهد شد. شورای علما در حالی حمله به والی لوگر با استفاده از قرآن و نماز عید را با شدیدترین واژه‌ها محکوم کرده که پیش‌تر این شورا در این خصوص متهم به سکوت شده بود.

حامد کرزی رییس جمهور در مورد ترور والی لوگر گفته که این مصوبه‌ی شورای علما پیام‌های مهمی دارد که به خیر مردم افغانستان‌اند، اما آن گونه که در این خبرنامه آمده، آقای کرزی در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اعضای شورای علما بیش‌تر در مورد سفر خود به چین، انتخابات، امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا و برگزاری لویه جرگه گفت‌وگو کرده است.

ارسلا جمال، والی لوگر در نخستین روز عید قربان (۲۳ میزان‌) پس از ادای نماز عید در مسجد جامع لوگر کشته شد. مقام‌های دولت، سیاست‌مداران و فعالان مدنی این رویداد را ‌محکوم کرده‌اند. اداره‌ی امنیت ملی در آن زمان اعلام کرد که طالبان مواد انفجاری را که انفجار آن سبب قتل ارسلا جمال والی لوگر در مسجد جامع شهر پل علم شد، در میان نسخه‌های قرآن کار گذاشته بودند.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان و سنا از شورای علما و دیگر روحانیون مذهبی کشور انتقاد کردند که در این مورد سکوت اختیار کردند. به گفته‌ی آن‌ها، اگر چنین کاری از سوی نیروهای دولتی ‌یا نیروهای ناتو در کشور صورت بگیرد، واکنش آن‌ها شدید می‌بود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *