حکومت: آزادی ملا برادر در اجلاس سه‌جانبه‌ی لندن مطرح می‎شود

سخن‌گوی وزارت خارجه گفته که حامد کرزی رییس جمهوری در اجلاس ‌سه‎جانبه‌ی لندن، از پاکستان می‎خواهد که نشانی ملا عبدالغنی برادر را مشخص کند. آقای ‌برادر که از او به عنوان فرد شماره دوم پیشین گروه طالبان نام برده می‌شود، پس از سه و نیم سال حبس، ماه گذشته‌ی میلادی از زندانی در پاکستان، به درخواست دولت افغانستان آزاد شد.

جانان موسی‌زی روز یک‌شنبه، ۵ عقرب به خبرنگاران گفت که این مقام گروه طالبان اگر نشانی مشخص داشته باشد، می‌تواند در روند مصالحه با دولت افغانستان نقش مهمی بازی کند. او تأکید کرد: «دولت افغانستان به این باور است که ملا برادر در صورتی که آزادیش کامل باشد، برای گرفتن تماس و مذاکره برای شورای صلح قابل دست‌رس باشد، آدرس مشخص داشته باشد و در خدمت روند صلح باشد، می‎تواند نقش قابل ملاحظه‎ای در پیش‌رفت تلاش‌های صلح دولت و مردم افغانستان بازی کند».

با این حال، مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند که ملا برادر کاملاً آزاد نیست و تا حال نتوانسته‌اند که با او تماس بگیرند. به دنبال اعلام آزادی این عضو ارشد گروه طالبان، ذبیح‎الله مجاهد که خود را سخن‌گوی این گروه معرفی می‌کند ‌هم گفته بود که ملا برادر ‌آزاد نشده است.

سخن‌گوی وزارت خارجه گفت، در نشست سه‎جانبه‌‌ی سران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن، مسئله‌ی آزادی این مقام طالبان از زندان و نقش او در روند صلح مطرح خواهد شد. او گفت: «موضوع رهایی ملا برادر، نقش ملا برادر در پیش‌رفت روند صلح یکی از موضوع‌های مورد بحث و گفت‌وگو در نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن خواهد بود».

آقای موسی‌زی افزود که دولت افغانستان در گذشته بارها خواستار آزادی ملا برادر شده بود، اما دولت پیشین پاکستان با آن موافقت نکرد و ماه پیش دولت جدید این کشور به رهبری محمد نواز شریف او را آزاد کرد. موسی‌زی این امر را نشانه‌ای از همکاری دولت جدید پاکستان در روند صلح در افغانستان خواند.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور گفت: «این مثالی از همکاری عملی حکومت جدید پاکستان با تلاش‌های صلح دولت و مردم افغانستان است». جانان موسی‌زی ابراز خوش‌بینی کرد که در چهارمین دور گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌ی رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن در پایان ماه جاری میلادی نتایج مثبتی به دست آید.

در نشست گذشته‌ی سران سه کشور، که نه ماه پیش با شرکت آصف‎ علی زرداری، رییس جمهوری پیشین پاکستان در لندن برگزار شد، پاکستان و افغانستان تعهد کردند که تا ‌شش ماه بعد از آن اجلاس، به صلح در افغانستان دست یابند. اما هنوز هیچ‌نشانه‌ای از پایان این جنگ فرسایشی دیده نمی‎شود. مقام‌های کشور همواره با تردید به تلاش‌های اسلام‎آباد در مورد روند صلح در افغانستان می‌نگرند و بر همکاری «صادقانه»‌ی این کشور در این روند تأکید می‌کنند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *