در طول یک سال ارزش افغانی در برابر دالر 21 درصد کاهش یافته است

اطلاعات روز: مسئولان بانک مرکزی (د افغانستان بانک) می‌گویند که در جریان یک سال، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی به ویژه دالر امریکایی 21 درصد کاهش یافته است.
خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی روز یک‌شنبه در نشست خبری در کابل گفت که دلیل نوسانات در ارزش ارز عدم کارایی سیاست‌های پولی بانک مرکزی نیست و این بانک پول را در بازار مطابق به نیازمندی‌ها عرضه و مدیریت کرده است.
به گفته‌ی خلیل صدیق، خارج شدن نیروهای خارجی، کاهش سرمایه‌گذاری و انتقال سرمایه از کشور و مهاجرت‌ها عوامل اصلی بلند رفتن اسعار خارجی به ویژه دالر امریکایی در مقابل پول افغانی است.
او افزود که کاهش پول افغانی در برابر دالر امریکایی به هیچ وجه اساس پولی ندارد و نه تنها ارزش افغانی در برابر دالر کاهش یافته، بلکه ارزش دالر در برابر سایر ارزهای جهانی نیز افزایش یافته است.
آقای صدیق گفت که براساس آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته شهروندان افغانستان که به خارج رفته‌اند، تقریباً دو و نیم میلیارد دالر را با خود برده‌اند و از این رو تقاضای دالر در بازار افزایش یافته است.
تقریباً دو سال پیش یا پیش از تشکیل حکومت وحدت ملی، یک دالر امریکایی تا ۵۶ افغانی معامله می‌شد، اما امروز در بازارهای صرافی کابل، یک دالر به ۶۹ افغانی و ۲۸ پول معامله می‌شود.
بانک مرکزی از اول ماه جدی سال جاری خورشیدی در حدود ۳۰۰ میلیون دالر را به بازار عرضه کرده و قرار است تا پایان ماه حوت سال روان، در حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون دالر دیگر را نیز به بازار عرضه کند.
خلیل صدیق گفت که هدف از عرضه دالر به بازار، کنترل نوسانات غیرتوقعی پول افغانی است.