نمایندگان مناطق مرکزی: تغییر مسیر پروژه برق توتات تبعیض آمیز است

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان مردم بامیان و مناطق مرکزی در مجلس نمایندگان، تغییر مسیر پروژه ۵۰۰ کیلو ولت برق ترکمنستان (توتاپ) از مسیر بامیان- میدان وردک به مسیر سالنگ را خلاف منافع ملی و تبعیض آمیز خوانده هشدار می‌دهند اگر مسیر آن تغییر کند، به اقدامات مدنی دست خواهند زد.
آنان امروز در یک نشست خبری در کابل تأکید کردند، شرکت برشنا به گونه‌ی غیرمسئولانه و خلاف عدالت اجتماعی تلاش دارد تا مسیر پروژه توتاپ را تغییر دهد.
پروژه موسوم به «توتاپ» یکی از دو خط انتقال برق از آسیای میانه به کابل می‌باشد که با حمایت مالی بانک انکشاف آسیایی ساخته می‌شود.
این نمایندگان یادآور شدند که براساس تحقیقات و سروی شرکت فیشنر آلمانی که ماستر پلان برق افغانستان را آماده کرده است، برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان باید از بامیان- میدان وردک به کابل انتقال داده شود.
محمد اکبری، نماینده مردم بامیان در مجلس در این نشست گفت، بدون شک اقدام شرکت برشنا برای تغییر مسیر پروژه توتاپ تبعیض آمیز بوده و به گونه‌ی غیرمسئولانه تلاش دارد تا لین برق ترکمنستان از مسیر سالنگ بگذرد.
آقای اکبری افزود که سران حکومت و شرکت برشنا باید به تقاضای برحق مردم بامیان و مناطق مرکزی در خصوص پروژه توتاپ پاسخ مثبت دهند.
رقیه نایل، نماینده مردم غور در مجلس گفت، ملت با رای شان وظیفه خود را در برابر حکومت انجام دادند، اکنون حکومت باید جلو اقدامات تبعیض آمیز علیه مردم را بگیرد.
علی اکبر جمشیدی، سناتور قبلی ولایت دایکندی نیز گفت: «تنها دلیل شرکت برشنا برای عدم انتقال لین برق از مسیر بامیان این است که این مسیر ۲۸ میلیون دالر نسبت به مسیر سالنگ هزینه بالا دارد. این دلیل به دو علت مردود است یکی هزینه این پروژه از کمک‌های بلا عوض بانک انکشاف آسیایی تأمین می‌شود و دوم این‌که انتقال برق از این مسیر خود سرمایه‌گذاری است.»
نامه‌ی سرگشاده مردم بامیان به رییس جمهور
در همین حال مردم بامیان نیز با امضای یک نامه سرگشاده به رییس جمهور، اقدام شرکت برق برشنا مبنی بر تغییر مسیر پروژه توتاپ را تبعیض آمیز، خلاف منافع ملی و خلاف عدالت اجتماعی می‌دانند.
در این نامه آمده که عبور لین برق توتاب از مسیر بامیان- میدان وردک خواست حداقل شش ولایت مرکزی است. در بخشی از این نامه آمده: «جلالت‌مآب رییس جمهور! شما که وعده شکستن زندان طبیعی هزاره جات را داده بودید و در تمام منشور تیم شما در انتخابات ریاست جمهوری، عدالت و مشارکت در ماده‌های اول و دوم قرار داشت و با جدیت وعده داده بودید که عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن را رعایت کرده و هرگز اجازه نمی‌دهید که بی‌عدالتی و تبعیض در تصمیمات دولت دخالت داده شود، امروز هم مکلف هستید آن اصول را لحاظ نماید.»
نمایندگان مناطق مرکزی کشور در مجلس در جریان امسال برای دومین بار است که از تغییر مسیر پروژه توتاب نارضایتی می‌کنند.
در 18 ماه جدی نیز صدها تن از باشندگان ولایت بامیان در تظاهراتی خواستار انتقال برق وارداتی از آسیای میانه به کابل، از مناطق مرکزی کشور شدند.
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نیز در نامه‌ای از شرکت برشنا خواسته است که با این قضیه برخورد تخنیکی نموده و نیازمندی‌های مردم را به تأمین انرژی به‌خصوص در مناطق مرکزی مورد توجه قرار دهد.