روسیه 10 هزار میل کلاشینکوف به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کرد

اطلاعات روز: کشور روسیه 10 هزار میل کلاشینکوف را طی یک مراسم رسمی با حضور حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان و الکساندر منتیتسکی، سفیر روسیه در کابل، امروز به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داد.
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور، در هنگام تحویل گیری این بسته کمکی گفت که افغانستان و روسیه با یک دشمن مشترک روبه‌رو می‌باشند و این کمک‌ها در شرایط حساس برای کشور ما یک کمک مهم می‌باشد.
مشاور امنیت ملی گفت این همکاری نظامی در زمانی صورت می‌گیرد که ما هم‌چنان گام‌های مهم را در راه صلح و مصالحه بر می‌داریم. او افزود: «دیروز یک روز مهم برای افغانستان بود. رییس جمهور کشور رهبری جدید شورای صلح را تحت رهبری پیر گیلانی تعیین فرمود. دوم، دیروز چهارمین مجلس چهارجانبه به‌خاطر صلح در افغانستان برگزار شد و فیصله به عمل آمد تا دور بعدی مذکرات صلح در هفته ماه مارچ برگزار شود.»
اتمر در مورد پالیسی تقویه نیروهای دفاعی و امنیتی کشور گفت که این پالیسی در تناقض با پالیسی صلح و مصالحه ما قرار ندارد و تقویه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان متضمن روند صلح و بقای صلح است اما ما در عین حال قوای امنیتی و دفاعی خود را با تمام امکانات مجهز می‌سازیم و این دو پالیسی به‌هیچ‌وجه در تناقض نیست.
گفت‌وگوهای صلح
آقای اتمر در مورد گفت‌وگوهای صلح گفت، با گروه‌هایی که شهروندی افغانستان را دارند و با ما می‌جنگند خواهان صلح هستیم و با گروه‌هایی که شهروندی افغانستان را ندارند و در برابر ملت ما می‌جنگند، نه برنامه صلح داشته‌ایم و نه خواهیم داشت.
مشاور امنیت ملی گفت که یک عده از کسانی که در برابر ما می‌جنگند، از القاعده و داعش گرفته تا جنبش‌های به اصطلاح اسلامی ازبکستان، تروریست‌های شرقی و لشکر طبیه، این‌ها افغان نیستند و با ما برنامه صلح ندارند. این‌ها باید با پالیسی محکم و قوی دفاعی و امنیتی کشور ما روبه‌رو شوند.
آقای اتمر که در یک نشست خبری در کابل با حضور سفیر کشور روسیه صحبت می‌کرد گفت ملت ما باید آمادگی دفاع از خود را داشته باشد. وی افزود: «اگر کسانی یا حلقاتی راه جنگ را در پیش می‌گیرند نیروهای امنیتی و دفاعی ما با تمام امکانات باید آماده باشند که از ملت خویش دفاع کنند.»
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که گروه هماهنگی چهارجانبه پس از تعیین نقشه راه صلح دیروز در چهارمین نشست خود در کابل، فیصله کرد که در هفته اول ماه مارچ دولت افغانستان و طالبان در پاکستان برای اولین بار رو در رو گفت‌وگو خواهند کرد.