وزیر مخابرات: واکنش ما در قبال شنود غیرقانونی مکالمات جدی است

امیرزی سنگین، وزیر مخابرات درباره‌ی شنود تیلفونی شهروندان افغان از سوی آژانس امنیت ملی امریکا، گفت در صورتی که این کار انجام شده باشد، عکس‌العمل افغانستان مانند دیگر کشورها جدی خواهد بود. این در حالی است که روزنامه‌ی عرب نیوز چاپ عربستان سعودی دیروز گزارش داده است که در افغانستان حدود ۲۲ میلیارد مورد شنود توسط این آژانس انجام شده است.

آقای سنگین در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که شنودها اگر در همکاری با دولت افغانستان انجام نشده‌اند، باید متوقف شوند و احتمالا این موضوع در روزهای آینده در سطح حکومت نیز بحث شود. آقای سنگین گفت که موضوع شنود غیر‌قانونی یک موضوع جدی است و توقع ما این است که دوستان بین‌المللی به تمام قوانین کشور ما احترام بگذارد و در صورتی که شنود مکالمات خلاف قانون انجام شده، باید در آینده وعده بدهند که این کار صورت نمی‌گیرد.

وزیر مخابرات تأکید کرد که هر مملکتی که با ما دوست است، باید ‌قوانین ما را احترام بگذارد و شنود غیر‌قانونی به معنای این است که دو کشور به هم اعتماد ندارد. او افزود که هنوز حکومت افغانستان به شواهدی مبنی بر شنود غیر‌قانونی مکالمات تیلفونی شهروندان خود دست نیافته است.

وزیر مخابرات گفت که براساس قانون اساسی افغانستان «آزادی و محرمیت مراسلات و مخابرات اشخاص چه به صورت مکتوب باشد و چه به وسیله تیلفون، تلگراف و وسایل دیگر، از تعرض مصئون است. دولت حق تفتیش مراسلات و مخابرات اشخاص را ندارد، مگر مطابق به احکام قانون».

آقای سنگین در ادامه بیان داشت که افغانستان نیز از روند شنود مکالمات که در کشورهای دیگر انجام شده، نگران شده، ولی هنوز هیچ‌‌گونه سند مبنی بر شنود مکالمات غیرقانونی در دست نیست. او افزود که در افغانستان ثبت مکالمات تیلفونی در صورتی که قانون اجازه بدهد، مجاز است و شنود مکالمات افرادی که با تروریست‌ها ارتباط دارند، دست به اعمال خراب‌کارانه می‌زنند یا در قاچاق مواد مخدر دست دارند، مجاز شمرده می‌شود.

وزیر مخابرات کشور گفت که دولت افغانستان فقط قادر است از شنود مکالمات تعداد محدودی از مقام‌های ارشد دولتی، از جمله رییس جمهور با اقدامات فنی جلوگیری کند، ولی جلوگیری از شنود تمام اتباع افغانستان کاری است غیر‌مقدور و غیر‌عملی.

او در‌باره‌ی گزارش روزنامه‌ی سعودی عرب نیوز که نوشته اداره‌ی اطلاعات امریکا حدود ۲۲ میلیارد مورد شنود در افغانستان انجام داده، گفت این تعداد شنود به این دلیل شاید باشد که امریکا شریک استراتژیک افغانستان است و این کشور خط مقدم مبارزه با تروریسم و قاچاق‌چیان مواد مخدر هستند.

او تأکید کرد که دولت افغانستان موضوع را بررسی می‌کند و اگر شنود انجام شده باشد، ما نیز مثل دیگر ممالک واکنش نشان خواهیم داد. وزیر مخابرات گفت که یک مملکت دوست چرا باید شنود انجام دهد و باید در‌باره‌ی شنودهای گذشته توضیح بدهد و این عمل را متوقف کند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *