ده مأمور امنیتی به اتهام دست داشتن در قتل والی لوگر بازداشت شد

مقام‌های محلی در ولایت لوگر تأیید کرده‌اند که حدود ده کارمند اداره‌ی امنیت ملی این ولایت را به اتهام دست داشتن در قتل والی پیشین لوگر بازداشت کرده‌اند. ارسلا جمال، والی پیشین لوگر هنگام سخنرانی پس از نماز عید قربان در انفجار بمبی در مسجد جامع شهر پل علم، مرکز ولایت لوگر ‌کشته شد. دولت افغانستان مدعی است که بمب میان ‌نسخه‌ی قرآن در میز خطابه‌ی مسجد کار گذاشته شده بود.

محمد هاشم فیضی، سرپرست ولایت لوگر به بی‌بی‌سی گفته که یکی از مدیران اداره‌ی امنیت ملی و فرمانده گروهی ظاهراً خودجوش‌ که علیه گروه طالبان اقدام مسلحانه کرده‌، نیز در میان بازداشت شده‌ها هستند. پیش از این شماری از کارمندان پایین‌رتبه‌ی اداره‌ی حج و اوقاف ولایت لوگر نیز از سوی امنیت ملی بازداشت شده‌اند.

یک هفته پیش عمر داوودزی، وزیر داخله در ‌سفری به ولایت لوگر، رویداد ترور آقای جمال را بررسی کرد و به دنبال آن در پارلمان، به نمایندگان گفت که مسئولان امنیتی در تأمین امنیت والی پیشین لوگر «سهل‎انگاری» کرده‌اند. ترور ارسلا جمال در محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور بازتاب گسترده‎ای داشت و انتقادهایی را هم نسبت به نهادهای امنیتی و مراجع مذهبی برانگیخت.

عمده‌ی انتقادها علیه نیروهای امنیتی این بود که چرا نتوانسته‎اند از ترور او جلوگیری کنند. هم‌چنین از مراجع مذهبی و به‌ویژه شورای علما‌ انتقاد شد که چرا به این رویداد واکنش نشان نداده است. منتقدان گفتند که عاملان قتل ارسلا جمال با بمب‌گذاری در بین نسخه‌ی قرآن در داخل مسجد و در یک مراسم مذهبی، به مقدسات اسلامی اهانت کرده‎اند و این امر باید از سوی مراجع مذهبی محکوم شود. به دنبال این انتقادها، اعضای شورای علما در دیداری با حامد کرزی، رییس جمهوری، بمب‌گذاری در مسجد و سو‌ استفاده از قرآن در بمب‌گذاری به هدف قتل افراد را «‌ناروا و حرام» دانستند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *