جنگ با طالبان هر هفته جان 80 پولیس را می‌گیرد

یک مقام کشور گفته است: در این فصل جنگ، که نیروهای امنیتی افغانستان علیه جنگ‌جویان طالبان درگیر جنگ‌اند، هر هفته نزدیک به 80 پولیس افغان کشته می‌شوند. این ارقام که علاوه بر تعداد سربازان کشته شده در جنگ است، بیان‌گر افزایش و شدت تلفات نیروهای امنیتی کشور به هنگامی است که نیروهای ناتو زیر فرمان‌دهی ایالات متحده‌ی امریکا از خط مقدم جبهه عقب‌نشینی می‌کنند و به طور ثابت و پیوسته‌ای نیروهای 87 هزار نفری‌شان را تا پایان سال آینده خارج می‌سازند.

عادتاً فصل جنگ‌ها در کشور در ماه ثور یا جوزا، وقتی شروع می‌شود که برف در کوه‌ها آب می‌شود. در ماه عقرب که زمستان فرا می‌رسد، جنگ‌ها کم‌تر می‌شوند. امسال طالبان حملات‌شان را شش ماه پیش در 7 ثور شروع کردند. آن‌ها در سطح عمومی کشور زنجیره‌ای از بمب‌گذاری‌های انتحاری چندین نفری، «حملات درونی» یا حمله بر نیروهای خارجی با یونیفورم نیروهای امنیتی افغانستان و بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ای را انجام دادند.

جنرال سلیم احساس، معاون وزارت داخله در یک کنفرانس در کابل گفت: «از هنگامی که طالبان عملیات‌شان را به راه انداخته‌اند، 6604 عملیات را انجام داده‌اند که از جمله 50 حمله انتحاری و 1704 حمله مستقیماً علیه پولیس بوده است». به گفته‌ی وی، در این حملات «1273 پولیس ملی، 779 پولیس محلی و 858 نفر ملکی جان‌های‌شان را از دست داده‌اند».

حدود 5500 پولیس و مردم ملکی در اثر این حملات زخمی شده‌اند. او گفت: علاو بر‌این، بسیاری عملیات طالبان در ولایت‌هایی مانند لوگر و غزنی بوده‌اند که نزدیک به کابل پایتخت کشور می‌باشند. در ماه سرطان، هنگامی که نیروهای امنیتی ‌کنترول امنیتی را در سرتاسر کشور در دست گرفتند، نقطه‌ی عطف مهمی به وجود آمد تا نیروهای جنگی زیر فرمان‌دهی ایالات متحده‌ی امریکا آماده‌ی پایان دادن به جنگ بیش از ده ساله شوند.

«فصل جنگی» امسال برای آینده‌ی افغانستان بسیار تعیین کننده شمرده می‌شد، زیرا نیروهای امنیتی کشور که بسیار مورد انتقاد قرار دارند، ضد ‌شورشیانی جنگیدند که از سال 2001 به این‌سو جنگ‌های چریکی را علیه حکومت ‌به راه انداخته‌اند.

جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع گفت: «سالی که گذشت، سال بسیار دشوار‌… و یک سال بسیار خطرناک بود». عظیمی افزود: «آن‌ها می‌خواستند نشان دهند که نیروهای امنیتی افغان نمی‌توانند امنیت کشور را تأمین کنند، اما اردو، پولیس و سایر نیروهای امنیتی، برنامه‌های‌شان را خنثا ساختند».

شک وتردید‌ها در مورد توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان برای خنثا کردن عملیات طالبان باقی‌ مانده‌اند و نیروهای نظامی ناتو وظایف مهمی را در بخش‌های لوژستیکی، حمایت هوایی و هم‌چنان در موارد عاجل و اضطراری جنگیدن حفظ کرده‌اند. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *