بیش از نصف داوطلبان کانکور امسال جذب مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی خواهند شد

اطلاعات روز: وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که امسال از حدود 220 هزار اشتراک کننده کانکور از سراسر کشور، 58310 اشتراک کننده آن در مؤسسات تحصیلات عالی و در حدود 60 هزار دیگر در مؤسسات نیمه عالی جذب می‌شوند.
خانم فریده مومند درباره آن عده از داوطلبان کانکور که جذب مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی نمی‌شوند گفت، سعی می‌کنیم یک ظرفیتی را هم به مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی بدهیم. به فیصدی‌های مختلف سعی می‌کنیم به مؤسسات خصوصی جذب کنیم. اما کسانی که از 50% نمره کانکور پایین‌تر نمره بگیرند، ناکام حساب می‌شوند و ما ظرفیت لازم را برای آنان نداریم.
خانم مومند روز شنبه (22 حوت) در نخستین روز برگزاری امتحان کانکور ولایت کابل در یک کنفرانس خبری گفت که تاکنون امتحان کانکور در 33 ولایت که 37 حوزه را شامل می‌شود، برگزار شده و از 155625 داوطلب کانکور تاکنون امتحان گرفته شده است.
وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که تاکنون بدون حوزه کابل 45602 نفر دانش‌آموزش دختر امتحان کانکور داده‌اند.
روز شنبه دور اول امتحان کانکور ولایت کابل آغاز شد که در آن 8764 نفر اشتراک کرده‌اند. از این میان 3607 نفر دختر و 5157 نفر پسر می‌باشند.

_DSC1590

قرار است امتحان کانکور کابل در 5 مرحله برگزار شود که در آن در مجموع 43 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. اما وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که انتظار می‌رود تعداد اشتراک‌کنندگان کانکور در کابل تا 45 هزار نفر برسد.

_DSC1615
پروسه کانکور یک پروسه ملی است که همه ساله مشکلات زیادی را به همراه داشته است. مشکلات تخنیکی، شفاف نبودن اخذ امتحان کانکور و چندین موارد دیگر از مشکلاتی است که کانکور افغانستان با آن مواجه بوده است. اما وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که امسال مشکلات تخنیکی رفع شده و امتحان امسال تاکنون به‌صورت بی‌سابقه متفاوت از سال‌های قبل برگزار شده و شفافیت به حد اعظمی آن در امتحان کانکور در نظر گرفته شده است.
خانم مومند می‌افزاید که در اخذ امتحان کانکور جدیت کامل به خرج داده شده است تا اعتماد از دست رفته مردم افغانستان نسبت به این پروسه برگردانده شود.
با آن‌که سال‌های گذشته از دست‌اندازی افراد زورمند در پروسه کانکور گزارش شده بود، اما وزیر تحصیلات عالی می‌گوید: «به اطمینان کامل می‌گویم که امسال هیچ‌نوع دست‌اندازی در پروسه کانکور نبوده و نخواهد بود. سیستم تخنیکی طوری عیار شده که هیچ‌نوع دست‌اندازی و تخطی در پروسه کانکور نخواهیم داشت.»
وزیر تحصیلات عالی کشور در مورد سوالات امتحان کانکور گفت امسال برخلاف سال‌های قبل، تغییرات در سیستم کانکور وارد شده، در مراحل تخنیکی تغییرات وارد شده، بانک سوالات تجدید شده، اشتباهات سوالات سال‌های قبلی و سوالاتی که از نصاب تعلیمی کهنه بوده برداشته شده و تمام سوالات پیش از فرستاده شدن به حوزه‌ها مورد بازنگری جدی صورت گرفته است.
قرار است نتایج کانکور امسال پس از ختم پروسه کانکور به زودترین فرصت اعلان شود اما وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که انتظار می‌رود تا 15 حمل نتایج کانکور تکمیل شده و به‌صورت کامل اعلام شود.