تظاهرات اعضای حزب جنبش اسلامی و جمعیت اسلامی بدون خشونت پایان یافت

اطلاعات روز: جنرال بابه جان، فرمانده پولیس حوزه شمال کشور می‌گوید راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیزی که در چندین نقاط شهر مزار شریف آغاز شده بود، با تدابیر جدی امنیتی و با پا در میانی نمایندگان مجلس، رییس و اعضای شورای ولایتی بلخ، بزرگان قومی، اعضای نهادهای اجتماعی و مدنی، علمای دینی، جنرالان و مسئولان دولتی بدون خشونت به پایان رسیده است.
پس از آن‌که در شب نوروز عکس جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهور در شهر مزار شریف پاره شد، روز سه‌شنبه صدها تن از هواداران وی در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، تظاهرات کردند. همزمان حامیان عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ، نیز به حمایت از آقای نور در جنوب شهر مزار شریف تظاهرات کردند.
در قطع نامه اعضای جنبش جوانان؛ هواخواهان جنبش ملی اسلامی افغانستان و مردم ولایت بلخ، آمده است: «هتک حرمت به عکس‌های معاون اول ریاست جمهوری یک عمل ناشیانه و خلاف روحیه دموکراسی بوده، ضمن تقبیح نمودن این عمل خواهان شناسایی و مجازات عاملان آن می‌باشیم.»
این معترضان خواهان پایان یافتن «حکومت انحصاری و تک‌حزبی» در ولایت بلخ شده و می‌گویند حکومت وحدت ملی که به قیمت زخمی و شهید شدن صدها تن از هم‌وطنان ما به‌وجود آمده، باید به شکل واقعی آن با مشارکت تمام اقوام ساکن کشور شکل گیرد نه با انحصار قدرت توسط یک گروه خاص.
هواداران جنرال دوستم افراد نزدیک به عطا محمد نور را مسئول «بی‌احترامی» به عکس‌های آقای دوستم می‌دانند. در همین حال، آقای نور با نشر اعلامیه‌ای این ادعا را رد نموده و گفته بود که «برداشتن یکی از تصاویر محترم جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، در یکی از چهار راه‌های شهر مزار شریف توسط افراد اخلال‌گر، سبب شده است که جمعی از افراد و اشخاص به نشانی رهبری ولایت بلخ و مردم این ولایت، فحش و ناسزا بگویند.»
از سوی دیگر، صدها نفر از طرفداران آقای نور، سرپرست ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، به حمایت از وی و علیه حامیان آقای دوستم تظاهرات کردند.
معترضان به حمایت از آقای نور شعارهای «ما رهبر خود را دوست داریم، به کسی اجازه نمی‌دهم که به رهبر ما توهین کند» و «به آشوب‌گری اجازه نمی‌دهیم» را سرداده بودند.
پس از پایان یافتن تظاهرات، آقای نور در صفحه فیس‌بوک خودش نوشته است که «مردم قدر شناس را باید ستود». وی گفته است که حضور هزارها نفر روی جاده‌های جنوبی شهر مزار شریف، نه تنها حضور پر شور شان را به نمایش گذاشتند که با قاطعیت از امنیت، آرامش، پیشرفت و دستاوردهای ولایت و شهر شان پاسداری کردند.
آقای نور افزوده است که حضور پر شور مردم همین شهر و ولایت، و نه ولایات همسایه، بدون سازماندهی و مصارف گزاف، نشان دهنده آنست که مردم ما از آگاهی کامل در برابر دسایس عمل می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *