ساختمان شورای ملی هنگام استجواب مقام‌های امنیتی هدف حملات راکتی قرار گرفت

اطلاعات روز: امروز مجلس نمایندگان تاج محمد جاهد سرپرست وزارت داخله، محمد مسعود اندرابی سرپرست ریاست امنیت ملی و قدم شاه شهیم رییس ستاد ارتش را در پیوند به مسایل و تهدیدات امنیتی در سال 1395 استجواب کرده بود که همزمان با آغاز جلسه استجوابیه، ساختمان و ساحه پارلمان هدف پرتاب چهار راکت قرار گرفت.
نجیب دانش، معاون سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که در این حادثه به کسی آسیب نرسیده و بررسی‌های پولیس جریان دارد.
تصاویر به‌دست آمده از این حادثه نشان می‌دهد که یکی از راکت‌ها به ساختمان شورای ملی و سه تای دیگر در محدوده این شورا اصابت کرده است.
گروه طالبان مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته و هم‌چنان مدعی شده که فرود این راکت‌ها تلفات نیز در پی داشته است.
پیش از این نیز ساختمان سابق شورای ملی هدف حمله انتحاری قرار گرفته بود. ساختمان جدید شورای ملی در ساحه دارالامان در غرب کابل موقعیت دارد.
پاسخ مقام‌های امنیتی قناعت نمایندگان را حاصل نکرد
در نشست استجوابیه امروز مجلس سه مقام امنیتی حاضر شده بودند اما پاسخ آن‌ها در مورد مسایل امنیتی قناعت نمایندگان را حاصل نکرد.
ظاهر قدیر، معاون اول مجلس گفت در حالی‌که مقام‌های امنیتی به منظور بررسی اوضاع امنیتی به مجلس استجواب شده‌اند، همزمان خانه ملت هدف حملات راکتی قرار می‌گیرد که به هیچ وجه قناعت بخش نیست.
اما تاج محمد جاهد، سرپرست وزارت داخله گفت اکثر ولایت‌های کشور امن است و شماری از ولایت‌ها که با تهدیدات امنیتی مواجه اند، نیروهای امنیتی برای دفع حملات دشمن برای حملات هجومی برنامه‌ریزی کرده‌اند. آقای جاهد افزود که وضعیت در کشور تحت کنترل نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است.
قدم شاه شهیم، رییس ستاد ارتش نیز از اجرای عملیات شفق و عملیات پاکسازی در شماری از ولایت‌ها سخن گفت و افزود که عملیات‌های ویژه نیز در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است.
آقای شهیم هم‌چنان از هماهنگی نیروهای امنیتی در سطوح مختلف و هماهنگی نیروهای خارجی با نیروهای امنیتی کشور اطمینان داد.
محمد مسعود اندرابی، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی گفت که دشمنان افغانستان با توجه به تحولات سیاسی در سال 1394 برای تصرف اراضی کشور امیدواری‌های داشت، اما آنان به این هدف شان نرسیدند و نیروهای امنیتی تجربیات خوبی در زمینه هماهنگی و رویکرد تهاجمی کسب کرده‌اند.
آقای اندرابی هم‌چنان گفت: «در سال جاری خورشیدی طالبان می‌خواهند که جنگ را در ابعاد نظامی و سیاسی ادامه دهند و سازمان استخباراتی آی اس آی مطلقاً از این جنگ طالبان حمایت می‌کند.»
از سوی هم میردادخان نجرابی، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس، عبدالرحمن رحیمی، فرمانده پولیس کابل را به بی‌توجهی در تأمین امنیت پارلمان متهم کرد. آقای نجرابی گفت برای تأمین امنیت ساحه پارلمان بارها به فرمانده پولیس کابل مکتوب فرستاده شده اما او در مورد بی‌اعتنایی کرده است.
مجلس گفته‌های عبدالرحمان رحیمی، فرمانده پولیس کابل را توهین به خانه ملت خوانده و هیئتی را موظف کرد و تاکید ورزید در صورتی که این برخورد آقای رحیمی درست ثابت شود، باید از وظیفه‌اش سبک دوش شود.
ساختمان شورای ملی در حالی هدف حملات راکتی قرار می‌گیرد که روز گذشته وزارت داخله در اعلامیه‌ای گفته بود که هرگاه جرایم سازمان یافته در ساحه تحت مسئولیت آمران حوزه‌ها کابل و فرماندهان پولیس ولسوالی‌ها رخ دهد، مسئولان از وظیفه برکنار و به نهادهای عدلی و قضایی معرف می‌شوند.