امریکا چهار فروند هواپیمای جنگی A 29 را به نیروهای هوایی کشور تحویل داد

اطلاعات روز: دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع می‌گوید که ایالات متحده امریکا امروز سه‌شنبه (10 حمل)، چهار فروند هواپیمای A29 را به نیروهای هوایی کشور تحویل داد.
آقای وزیری ضمن ابراز این مطلب در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که این هواپیماهای جنگی از نوع «A29 سوپر تکنو» است که طبق تعهدات قبلی امریکا به نیروهای هوایی کشور تحویل داده شد.
وزیری افزوده که با رسیدن این هواپیماها تعداد هواپیماهای A29 نیروهای هوایی کشور به بیش از هشت عدد رسید. این هواپیماها برای تقویت نیروهای کشور مؤثر تمام شده و مشکلات تاکتیکی آن‌ها تا حدی حل می‌شود.
در ماه قوس امسال اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا طی سفری به افغانستان وعده داد، کشورش تا ماه جنوری سال 2016، 20 فروند جنگنده A29 را به افغانستان تحویل می‌دهد. در ماه جدی سال گذشته این کشور چهار فروند هواپیمای A29 را به نیروهای هوایی کشور در کابل تحویل داد. هم‌چنان در ماه حوت سال گذشته نیروهای ناتو 2 فروند از این نوع هواپیماهای جنگی را به نیروهای هوایی زون شمال کشور تحویل دادند.
این نوع هواپیماهای جنگی بال‌های ثابت دارند و به سیستم نورانداز نیز مجهز است. هم‌چنان دارای قابلیت حمل جنگ افزارهای سنگین بوده و سیستم لایزر نیز در آن طراحی شده است. این هواپیما می‌تواند موشک و بمب‌های ۲۵۰ کیلوگرامه را نیز حمل کند.
مقام‌های نظامی کشور همواره تأکید دارند که نیروهای افغان در نبرد با مخالفان مسلح، با عدم حمایت و با کمبود شدید امکانات هوایی مواجه اند. اما ظاهراً تجهیز نیروهای هوایی کشور در دو سال اخیر بیشتر در محراق توجه مقام‌های افغان و کشورهای کمک کننده قرار گرفته است.