وزارت صحت عامه: حدود 2.7 میلیون نفر در افغانستان مبتلا به مرض شکر اند

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه می‌گوید، براساس آمارها؛ 8.4 فیصد جمعیت افغانستان، یعنی چیزی در حدود 2.7 میلیون نفر از مرض شکر (دیابت) رنج می‌برند و این مرض به‌گونه‌ی همه‌گیر در حال رشد است.
وزارت صحت عامه امروز در خبرنامه‌یی نوشته است که این وزارت و سازمان صحی جهان از 7 اپریل که روز جهانی صحت نامگذاری شده است، طی مراسمی تجلیل کرده است.
وزارت صحت ضمن این‌که می‌گوید مرض شکر در افغانستان به‌گونه‌ی همه‌گیر در حال رشد است، از سوی هم این مرض در کشور تاحدی زیادی تشخیص و تداوی ناشده باقی می‌ماند.
داکتر احمدجان نعیم، معین وزارت صحت عامه در این مراسم گفت است: « اگر دیابت به‌خوبی کنترل نشود، اختلالات به‌شمول حملات قلبی، سکته‌ی مغزی، از کارافتیدن گرده‌ها، نابینایی و زخم‌های پای که ممکن به قطع عضو منجر شود» را به بار می‌آورد.
آقای نعیم افزوده باید در برابر مرض شکر مبارزه‌ی جدی کنیم و میزان تداوی و وقایه را افزایش دهیم. او گفته است وزارت صحت عامه در جهت افزایش دسترسی به خدمات تشخیصه‌ی ضروری این مرض، دواهای دیابت و افزایش آگاهی افغان‌ها در مورد این مرض کار می‌کند.
خانم سوپریا نماینده‌ی سازمان صحی جهان گفته است هرچند بار سنگین مرض شکر بر افراد، خانواده‌ها و جوامع محسوس است، اما بسیاری از مرض‌های دیابتی قابل وقایه است و همه را می‌توان شناسایی و مدیریت کرد. سوپریا افزوده، ورزش منظم، خوردن غذاهای سالم و سگرت نکشیدن از اجزای کلیدی مبارزه با دیابت است.
او گفته است: «سازمان صحی جهان وزارت صحت عامه را در متوقف ساختن افزایش دیابت از طریق بلند بردن میزان وقایه و تقویت قابلیت سیستم صحی در جهت تشخیص و تداوی افراد مبتلا به دیابت حمایت می‌کند.»
بر اساس معلومات سازمان صحی جهان مرض شکر بیماری مزمنی است که دلیل آن ناتوانی پانقراس (لوزالمعده) در تولید انسولین کافی و یا ناتوانی بدن در مصرف انسولین تولیدشده است. این وضعیت باعث می‌شود که گلوکوز (شکر) زیادی در خون جمع شود. ویژگی دیابت “نوع یک” تولید ناکافی انسولین است.
دلیل ابتلا به مرض شکر “نوع دو” ناتوانی بدن در مصرف انسولین تولید شده و معمولاً نتیجه اضافه‌ی وزن و عدم تحرک جسمی است.
میزان بلند شکر در خون برای زمان طولانی به قلب، رگ‌های خون، چشم، گرده‌ها و رشته‌های عصبی آسیب جدی می‌زند.
تشخیصِ به‌موقع دیابت می‎تواند از طریق آزمایش خون اجرا شود که در همه‌ی مراکز صحی انجام می‌گردد. تداوی دیابت شامل کاهش قند خون است.