یک مدال خاص دولتی به نام امیرعلی ‌شیر نوایی ضرب زده می‌شود

اطلاعات روز: روز دوشنبه برای نخستین‌بار از پنج‌صدوهفتاد و پنجمین سالروز تولد امیرعلی‌شیر نوایی، طی همایش بین‌المللی و بزرگ علمی زیر نام «سمپوزیم بین‌المللی امیرعلی‌شیر ‌نوایی» در ارگ ریاست جمهوری تجلیل شد.
در این مراسم که رییس‌جمهور غنی همراه معاونانش، شماری از وزیران کابینه و مهمانان خارجی حضور داشتند، رییس‌جمهور ضمن ستایش از کارکردهای آقای نوایی گفت که دولت یک مدال خاص به نام امیرعلی‌شیر نوایی ضرب خواهد زد و تصویر او در پهلوی سایر بزرگان در قصر سلام‌خانه‌ی ارگ گذاشته خواهد شد.
آقای غنی گفت: «خرسندم که امروز به‌خاطر معرفی تلاش‌ها، آثار و افکار شخصیت بزرگ افغانستان و تمام منطقه گرد هم آمده‌ایم و از شخصیتی گرامی داشت می‌کنم که نه‌تنها بالای افغانستان و منطقه حق بزرگ دارد، بلکه تمام تمدن بشری مرهون خدمات و کوشش‌های وی است.»
امیر علی‌شیر نوایی، از نامدار‌ترین سیاست‌گران و فرهنگیان روزگار فرمانروایی تیموریان به‌شمار می‌رود. رییس‌جمهور گفت که نوایی به‌عنوان نویسنده، شاعر، مدبر سیاسی و شخصیت بزرگ عمرانی در تاریخ افغانستان مقام بلندی را کمایی کرده است.
به‌گفته‌ی غنی، قرن نهم هجری در تاریخ افغانستان یک دوره‌ی درخشان بود و نوایی در رشد فرهنگ و ادب این دوره از همه بیشتر سهم داشت.
جنرال دوستم، معاون اول رییس‌جمهور ضمن تشکر از رییس‌جمهور غنی به‌خاطر تجلیل از شخصیت امیرعلی‌شیر نوایی گفت شخصیت نوایی افتخار بزرگ برای تمام مردم افغانستان به‌خصوص ترک‌تباران کشور است.