نماینده ویژه‌ی رییس‌جمهور خواهان تعدیل قانون اساسی و حزبی شدن پارلمان شد

اطلاعات روز: احمد ضیا مسعود، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب با ابراز تردید نسبت به دوام مشارکت سیاسی در حکومت وحدت ملی می‌گوید که برای گسترده شدن مشارکت سیاسی در کشور، باید قانون اساسی تعدیل و پارلمان بر اساس حضور نمایندگان احزاب شکل بگیرد.
آقای مسعود که در مراسم بزرگداشت از بیست‌وچهارمین سالروز پیروزی مجاهدین در برابر قشون سرخ زیر نام «پاسداری از 8 ثور؛ درخشان‌ترین صفحه‌ی تاریخ معاصر افغانستان» سخنرانی می‌کرد، گفت نوع مشارکت سیاسی که براساس یک تفاهم‌نامه صورت گرفته است، احتمال دارد به‌زودی از بین برود.
مسعود گفت: «ثبات سیاسی به مشارکت سیاسی گسترده نیاز دارد؛ حکومت‌هایی که (این نوع) مشارکت سیاسی ندارند، موفق نمی‌شوند؛ این وقتی ممکن می‌شود که زمینه را برای رشد احزاب سیاسی مساعد بسازیم.»
او افزود: «اگر بخواهیم سیستم عادلانه‌ی سیاسی را ایجاد کنیم، باید سیستم انتخاباتی حزبی داشته باشیم؛ در پارلمان هم صلاحیت‌های رییس‎جمهور و هم صلاحیت‌های صدراعظم، نظر به قانون اساسی مشخص می باشد.»
از سوی هم نماینده‌ی ویژه‌ی رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب با اشاره به راهبرد تازه‌ی حکومت در برابر تروریستان و مجرمان گفت کسانی که دست‌شان به خون مردم آلوده‌است، به‌زودی اعدام خواهند شد.
آقای مسعود، با تأکید بر این مطلب، راهبرد تاز‌ه‌ی حکومت را یک تغییر خوب خواند.
مسعود گفت: «پالیسی‌های حکومت فعلاً قسمی‌است که موقف بسیار جدی در برابر هراس‌افگنان گرفته‌است و به‌زودی بعضی کسانی که دست‌شان به‌خون مردم افغانستان آلوده‌ است، اعدام می‌شوند و پالیسی‌ها به‌شکل جدی ادامه پیدا می‌کند.»
احمد ضیا مسعود همچنان می‌گوید که طالبان امسال نفس‌های آخرشان را می‌کشند. به باور آقای مسعود، طالبان هیچ باوری به صلح ندارند و باید کاملاً سرکوب شوند.
نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور از شهروندان و سیاستمداران می‌خواهد تا همه‌باهم در برابر گروه‌های هراس‌افگن بایستند.
به گفته‌ی مسعود هرنوع انعطاف‌پذیری در برابر گروه‌های هراس‌افگن سبب از دست‌دادن جغرافیای افغانستان می‌شود.