شورای عالی مردمی: هفته‌ی آینده زمان تظاهرات میلیونی را اعلام می‌کنیم

اطلاعات روز: «شورای عالی مردمی برای دادخواهی انتقال لین 500 کیلوولت از مسیر بامیان- میدان وردک»، با برگزاری کنفرانس خبری از مردم افغانستان در داخل و خارج از کشور، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، امامان جمعه و جماعات و اقشار مختلف جامعه خواست تا آماده یک تظاهرات میلیونی دیگر باشند.
این کنفرانس گفت: «… آماده‌ی یک تظاهرات میلیونی دیگر باشند تا باشد که بار دیگر سرک‌های پایتخت و ولایات کشور و پایتخت کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در زیر پای شما بلرزند و صدای عدالت‌خواهی شما این‌بار باید پرده‌های گوش کر مقامات را باز کند و چشم جامعه‌ی جهانی و کشورهای کمک‌کننده را بر روی واقعیت‌های کشور بگشاید.»
این شورا تصمیم حکومت مبنی بر انتقال این لین برق از سالنگ را «لجوجانه و نفاق‌افگنانه» خوانده و هشدار می‌دهد که در مقابل این تصمیم خواهند ایستاد.
این شورا پس از آن واکنش نشان می‌دهد که مهلت 72 ساعته‌ی مردم و نمایندگان مناطق مرکزی در مجلس نمایندگان به حکومت تمام شده است.
روز سه‌شنبه نمایندگان مردم مناطق مرکزی در مجلس نمایندگان و مردم مناطق مرکزی در اعتراض به فیصله‌ی روز شنبه کابینه در مورد تغییر مسیر انتقال لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان به سالنگ، به حکومت 72 ساعت وقت دادند تا از تصمیم‌اش صرف نظر کند در غیر آن‌صورت آنان دست به حرکت‌های وسیع مدنی خواهند زد.
پس از آن، وزیر انرژی و آب افغانستان در یک نشست خبری گفت که تغییر مسیر انتقال لین برق 500 کیلوولت از سالنگ به بامیان امکان‌پذیر نیست.
اکنون اما پس از تمام شدن 72 ساعت، معترضان در کنفرانس خبری امروزشان در کابل گفتند: «ما در فاصله‌ی چند روز گذشته هماهنگی‌های لازم را طی جلسات متعدد با حضور رهبران سیاسی و شخصیت‌های داخل و خارج دولت تکمیل نموده و به شما اطمینان می‌دهیم که همه به‌عنوان یک مشت واحد در مقابل این تصمیم می‌ایستیم و جای هیچ‌گونه تردید و سازش وجود ندارد.»
هرچند این کنفرانس زمان و تاریخ مشخصی را برای تظاهرات معرفی نکرد اما گفت که در هفته‌ی آینده طی یک گردهم‌آیی بزرگ زمان برگزاری تظاهرات را مشخص می‌کند.
معترضان در این کنفرانس تأکید کردند که تا دست‌یابی به هدف و تطبیق ماسترپلان اصلی ایستاد خواهند شد و «تا هرجایی که لازم باشد، پیش خواهند رفت.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *