اسپنتا: مسوده‌ی موافقت‌نامه‌ی امنیتی افغانستان و امریکا به زبان‌های ملی و انگلیسی آماده شده است

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که متن مسوده‌ی موافقت‌نامه‌ی امنیتی افغانستان و امریکا به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی آماده شده و قرار است در لویه جرگه‌ی مشورتی توزیع شود. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری‌ در خبرنامه‌ای گفته است که این موضوع‌ در نشست روز یک‌شنبه شورای امنیت ملی که به ریاست حامد کرزی در ارگ برگزار شد، اعلام گردید.

در این نشست‌ رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی‌ در مورد چگونگی مذاکرات صورت گرفته با نمایندگان حکومت امریکا درباره‌ی مسوده‌ی قرارداد امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا‌ گزارش داد. به گفته‌ی وی، مسوده‌ی این سند به زبان‌های پشتو، فارسی و انگلیسی آماده گردیده و قرار است به منظور مطالعه‌ی اشتراک کنندگان لویه جرگه‌ی مشورتی‌ به دست‌رس آن‌ها قرار داده شود.

شورای امنیت ملی نیز فیصله کرده است که مسوده‌ی این موافقت‌نامه در یک کتابچه‌ی واحد، هرچه زودتر به زبان‌های ملی کشور‌ چاپ و نشر شود و در اختیار تمام نمایندگان و اشتراک کنندگان لویه جرگه‌ قرار داده شود. در ادامه‌ی این نشست، ‌صادق مدبر، رییس اداره‌ی امور و دبیرخانه‌ى شورای وزیران و رحمت‌الله نبیل، سرپرست ریاست امنیت ملی‌ در مورد آمادگی‌های اداری و تدابیر امنیتی برای لویه جرگه‌ی مشورتی که قرار است در آخر ماه جاری برگزار شود، گزارش‌شان ‌را ارائه کردند.

مدبر گفت که آمادگی‌های لازم به خاطر برگزاری موفقانه‌ی لویه جرگه‌ی مشورتی‌ با جدیت ادامه دارند و روند دعوت نمایندگان مهاجرین افغان در اروپا، پاکستان و ایران نیز تکمیل شده است. سرپرست ریاست امنیت ملی‌ با ارائه‌ی برنامه‌ی مشترک نیروهای امنیتی به خاطر تأمین امنیت محل تدویر لویه جرگه‌ گفته است که در این راستا میان نیروهای امنیتی کشور‌ هم‌آهنگی خوبی به منظور رفع تهدیدات وجود دارد.

شورای امنیت ملی نیز فیصله کرده است که به منظور برگزاری موفقیت‌آمیز لویه جرگه‌ی مشورتی و هم‌چنان تجلیل بهتر از روز عاشورا، همکاری مشترک نیروهای امنيتى‌ هرچه بیش‌تر شود و مسئولان نیز در اجرای بهتر امور، دقت و جدیت به خرچ دهند. در بخش دیگر این نشست، محمد عمر داودزی، وزیر امور داخله‌ در مورد تنظیم و آوردن یک تعداد از افراد که در خیزش مردمی ولسوالی پشتون کوت ولایت فاریاب‌ در چوکات یک نهاد مشخص امنیتی خارج از سقف تشکیلاتی این وزارت، توضیح داد.

شورای امنیت ملی از آن‌چه رشادت و دلیری جوانان فاریاب در راستای تأمین امنیت و ثبات قریه‌های این ولایت خواند، قدردانی نمود و فیصله کرد تا نام این افراد‌ به خاطر تقدیر و پرداخت مکافات‌ به ریاست جمهوری ارائه شود و این جوانان‌ در پولیس محلی جذب شوند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *