عمر زاخیلوال: پاکستان دستور بازگشایی مرز تورخم را صادر کرده است

اطلاعات روز: عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید دولت پاکستان دستور بازگشایی مرز تورخم در جلال‌آباد میان افغانستان و پاکستان را صادر کرده است.
گذرگاه مرزی تورخم در ولایت ننگرهار روز گذشته برای سومین روز پیاپی به روی کالاهای ترانزیتی و مسافران مسدود بود.
به نقل از بی‌بی‌سی آقای زاخیلوار گفته است که به دنبال ملاقاتش با راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان، آقای شریف دستور گشایش فوری این گذرگاه را صادر کرده است.
آقای زاخیلوال افزوده که در دیدار با راحیل شریف توافق شده که پس از بروز همچون جنجال‌های مرزی نباید موجب مسدود شدن این چنین گذرگاه مهم مرزی شود.
پیشتر مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار گفته بودند که گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی برای گشایش مرز تورخم به نتیجه نرسیده است.
روز سه‌شنبه پس از آن‌که نیروهای افغان مانع پاکستانی‌ها برای ساخت پل در بخش‌هایی از مرز تورخم شدند، پاکستان این گذرگاه را بست. پاکستان این تصمیم را در راستای جلوگیری از تردد غیرقانونی افراد از این مرز اعلام کرد.
در سه روز گذشته هزاران لاری حامل اموال تجاری و صدها وسایط نقلیه شخصی افغان‌ها در دو سوی مرز گیر ماندند.
روزنامه دان پاکستان گزارش کرده بود که روز پنج‌شنبه، افغانستان و پاکستان مبادرت به استقرار تانک و وسایط زرهی و افزایش نیرو در این منطقه کرده است.
اما دولت‌وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان این گزارش را رد کرد.
او گفت:«مشکلات در مرز داریم اما مسایل تا این حد نرسیده که دو کشور را به جنگ بکشاند. تلاش می‌کنیم از راه‌های دیپلماتیک حل شود… ما روابط سیاسی داریم و طرفدار این نیستیم که مسایل به جنگ کشانده شود.»
بسته شدن این گذرگاه مرزی تاجران افغان را هم متاثر ساخت.
خان جان الکوزی، سرپرست اتاق تجارت افغانستان اقدام پاکستان را خلاف توافقات «اپتا» توصیف کرده و گفته است که در چهار روز گذشته ۱۰ میلیون دالر به تاجران افغان خسارت رسیده است.
قرارداد اپتا، موافقت‌نامه‌ی ترانزیتی و تجارتی میان افغانستان و پاکستان است که در سال ۲۰۱۰، بین وزیران وقت تجارت افغانستان و پاکستان امضا شد.