در سفر عبدالله به چین شش سند همکاری‌های دوجانبه میان مقامات دو کشور امضا شد

اطلاعات روز: در سفر عبدالله‌عبدالله، رییس‌ اجراییه به کشور چین میان مقام‌های دو کشور شش سند در زمینه‌ی همکاری‌های دو جانبه امضا شد.
دفتر مطبوعات ریاست اجراییه با نشر خبرنامه‌یی گفته است در این شش سند، دو تعهدنامه، یک موافقت‌نامه و سه یادداشت شامل است که روز دوشنبه در حضور رییس‌ اجراییه‌ی افغانستان و نخست‌وزیر چین میان وزیران دو ‌کشور امضا شد.
تعهدنامه‌ی نخست در مورد فراهم کردن زمینه‌ی صادرات تولیدات زعفران افغانستان به چین از سوی جمهوری چین است که وزیر زراعت افغانستان آن را امضا کرده است.
تعهدنامه‌ی دوم همکاری تخنیکی چین به افغانستان به ارزش 500 ملیون ین چنیایی است که این سند از سوی وزیران خارجه‌ی دو کشور به امضا رسیده است.
خبرنامه افزوده که تفاهم‌نامه‌ی همکاری به هدف بهره‌برداری و استفاده از یک کمربند و یک راه ( راه ابریشم) نیز از سوی وزیران خارجه‌ی دو کشور به امضا رسید. با احیای راه ابریشم زمینه‌های خوب تجارتی میان افغانستان و کشورهای منطقه فراهم خواهد شد.
سه سند دیگر یادداشت‌های همکاری است که آغاز ساخت ادیتوریم دانشگاه کابل، کمک‌های غیرعاجل به ارزش 50 میلیون ین چینایی و ساخت خانه‌های ارزان برای مأموران دولتی را شامل می‌شود.
از سوی هم رییس اجراییه در این سفر با شماری از مقام‌های چین دیدار و روی مسایل مختلف گفت‌وگو کرده است.
آقای عبدالله در دیدار با نخست‌وزیر چین روی تداوم كمك‌های این کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در زمينه‌‌ی تامين امنيت و مبارزه با تروريسم و دهشت‌افگنى تأكيد کرده است.
عبدالله از نخست‌وزیر چین خواسته که افغانستان را در تقويت نيروهاى هوایى، نيروهاى ویژه‌ی ارتش و آموزش نيروهاى پوليس کمک کند.
نخست‌وزیر چین آمادگی کشورش را برای کمک به افغانستان در عرصه‌هاى امنيتى، اقتصادى، ترانزيتى، تجارتى، و انكشافى اعلام کرده است.
در این دیدار روى تسريع كار پروژه‌ی دريا آمو، مس عينك، افزايش همكارى در زمينه‌ی تحصيلات عالى، تشويق سرمايه‌گذارى در افغانستان و بازسازى جاده‌ی ابريشم نيز گفت‌وگو شده است.
عبدالله: چین پاکستان را به عدم حمایت از طالبان تشویق کند
از سوی هم رییس اجراییه در جریان این سفر در ملاقات با سون تاو، ریيس روابط خارجى حزب كمونست چين تقاضا کرده است که دولت چين پاكستان را به عدم حمايت از طالبان تشويق نمايد.
رییس روابط خارجی حزب کمونست چین وعده داده است که از پاكستان خواهد خواست تا طالبان را به گفت‌وگوهاى صلح آماده كرده و نگذارد از خاك آن كشور تروريستان استفاده نموده و يا حمايت شوند.
از سوی هم نخست‌وزیر چین در ملاقات با آقای عبدالله گفته است که كشورش آماده است تا در راستاى بهبود روابط ميان افغانستان و پاكستان ميانجيگرى كند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *