رییس‌جمهور غنی پس از ختم سفر دو روزه‌ی قطر، به ایران می‌رود

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی بعد از ظهر امروز به دعوت رسمی امیر قطر در رأس یک هیأت عالی‌رتبه‌ی دولتی کابل را به مقصد دوحه پایتخت این کشور ترک کرد و قرار است پس از ختم این سفر دوروزه برای امضای توافق‌نامه‌ی بندر چابهار به ایران برود.
ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی نوشته است که آقای غنی در جریان این سفر در شانزدهمین نشست دوحه تحت عنوان «ثبات و آسایش برای همه» اشتراک و سخنرانی می‌کند. همچنان غنی با رییس‌جمهور و نخست‌وزیر قطر دیدار خواهد کرد.
رییس‌جمهور را در این سفر، حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی، سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهر سازی، اسدالله ضمیر وزیر زراعت، همایون قیومی مشاور ارشد رییس‌جمهور و عبدالسلام رحیمی رییس‌ عمومی اداره‌ی امور همراهی می‌کنند.
خبرنامه افزوده که رییس‌جمهور در حاشیه‌ی این سفر دوروزه با شورای تجار کشور شاهی قطر، متنفذان، تجار و بزرگان افغان مقیم قطر نیز دیدار خواهد کرد.
گفته می‌شود که گفت‌وگو روی مسایل سیاسی و اقتصادی آجندای اصلی سفر آقای غنی به قطر را تشکیل می‌دهد. دواخان مینه‌پال، یکی از معاونان سخن‌گوی رییس‌جمهور گفته است قطر از کشورهای برازنده‌ی اقتصادی منطقه است و می‌تواند با افغانستان همکاری‌های خوبی را در این زمینه انجام دهد.
رییس‌جمهور غنی در حالی به قطر سفر می‌کند که گفت‌وگوهای صلح افغانستان با گروه طالبان به بن‌بست خورده و از سوی دیگر گفت‌وگوهای صلح با حزب اسلامی در حال نهایی شدن است.
گروه طالبان نیز در قطر دفتر غیر رسمی دارد که تاکنون در چندین مذاکرات غیر رسمی صلح از این آدرس اشتراک کرده است.
رییس‌جمهور پس از ختم سفر قطر به ایران می‌رود
روز دوشنبه سران افغانستان، ایران و هند توافق‌نامه‌ی بندر ترانزیتی چابهار را امضا می‌کنند و رییس‌جمهور غنی نیز پس از ختم سفر دوروزه‌ی قطر به ایران می‌رود.
شاه حسین مرتضوی دیگر معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور گفته است که توافق‌نامه‌ی سه‌جانبه بندر ترانزیتی چابهار دوشنبه با حضور آقای غنی و سران ایران و هند در تهران به امضا خواهد رسید.
خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز برای امضای این توافق‌نامه به تهران سفر خواهد کرد و در بازگشت از تهران برای افتتاح بند سلما در ولایت هرات که با هزینه‌ی 300 میلیون دالری هند ساخته شده است، به افغانستان می‎ورد.