موافقت‌نامه‌ی چابهار با حضور سران افغانستان، هند و ایران در تهران امضا شد

اطلاعات روز: موافقت‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ی راهبردی تأسیس بندر تجارتی و ترانزیتی بین‌المللی چابهار روز دوشنبه با حضور رؤسای جمهور افغانستان و ایران و نخست‌وزیر هند در تهران امضا شد.
بندر چابهار یک منطقه‌ی آزاد تجارتی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران است که موقعیت جغرافیایی این بندر اهمیت ویژه‌ی اقتصادی در سطح منطقه دارد و دارای ظرفیت قابل ملاحظه‌یی تخلیه و بارگیری کالا‌های تجارتی می‌باشد. بندر چابهار وابستگی انتقال کالاهای افغانستان و کالاهای دیگر کشورها به افغانستان را از مسیر پاکستان کاهش می‌دهد و این بندر جایگزینی برای بندر «کراچی» خواهد شد.
مقام‌های بلندپایه‌ی سه کشور پس از امضای این موافقت‌نامه در یک نشست خبری مشترک حاضر شدند.
رییس‌جمهور غنی در نشست خبری مشترک گفت: «اراده‌ی ما (سه کشور) امروز شروع از چابهار است و ختم آن یک توسعه‌ی سرتاسری و همه‌جانبه‌ی همکاری اقصادی و فرهنگی خواهد بود.»
غنی افزود: «دیدگاه ما این است که آسیا در حال تغییر به یک براعظم اقتصادی است و تحرک بزرگی که امروز در آسیا وجود دارد موجب ثبات و رفاه بین‌المللی خواهد شد.»
به گفته‌ی غنی، پیام پروژه‌ی چابهار این است که تمام کشورهای منطقه در این همکاری مشترک سهیم بوده می‌توانند.
رییس‌جمهور غنی در بخشی از سخنانش گفت «بعضی مردم در منطقه صادرات‌شان تروریسم است و صادرات این سه مملکت (ایران، هند و افغانستان) امید، باورمندی و همکاری است.»
روحانی: چابهار «بهاری» برای هرسه کشور است
حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران با تأکید بر اهمیت بندر چابهار و تاریخی خواندن روز دوشنبه در توسعه‌ی روابط سه کشور گفت که کشورهای دیگر هم می‌توانند در آینده به سند همکاری بین ایران، هند و افغانستان ملحق شوند. آقای روحانی از موافقت‌نامه‌ی چابهار به‌عنوان «بهاری» برای سه کشور یاد کرد.
روحانی افزود که پیام این موافقت‌نامه آن است که کشورهای منطقه باید از فرصت‌های منطقه‌یی برای توسعه و تقویت کل منطقه استفاده کنند.
روحانی گفت: «ما در سایه‌ی سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک در چابهار می‌توانیم کشور هندوستان را در یک مسیر مطمئن به افغانستان و کشو‌های آسیای میانه و قفقاز متصل کنیم.»
از سوی هم آقای روحانی گفت موافقت‌نامه‌ی چابهار علیه هیچ کشوری نخواهد بود بلکه به نفع کل منطقه و به‌ویژه صلح و ثبات منطقه خواهد بود.
به گفته‌ی او، این موافقت‌نامه تنها یک سند اقتصادی نیست بلکه یک سند سیاسی و سند منطقه‌یی و دارای پیام توسعه در کل منطقه است.
مودی: امروز آغاز فصل جدید مشارکت هرسه کشور خواهد بود
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندوستان امضای موافقت‌نامه‌ی چابهار را آغاز فصل جدید مشارکت در میان هند، افغانستان و ایران خواند. آقای مودی گفت: «ما می‌خواهیم به جهان وصل شویم.»
آقای مودی همچنان افزود که بندر چابهار باعث گسترش تجارت و جای مناسب برای سرمایه‎گذاری خواهد بود.
او گفت موفقیت این موافقت‌نامه یک راه مثبت برای امن و ثبات منطقه خواهد بود و برنامه‌ی مشترک اقتصادی از اولویت‌های هرسه کشور است.
بندر چابهار که بدیل بندر کراچی برای افغانستان خوانده می‌شود با افتتاح آن نیازمندی‌های افغانستان به پاکستان را در بخش انتقال کالاهای تجارتی کاهش می‎دهد. همچنان با بهره‌بردای چابهار افغانستان گذرگاه انتقال کالاهای تجارتی برای کشورهای محاط به خشکه‌ی آسیای میانه می‌شود که از این طریق افغانستان سالانه میلیون‌ها دالر عاید به‌دست می‌آورد.
از سوی هم بندر چابهار و تبدیل شدن افغانستان به گذرگاه کشورهای آسیایی میانه باعث می‌شود که فرصت‌های سرمایه‌گذاری هند بر روی زیربناهای ترانسپورتی افغانستان فراهم شود.